Saturday, 25 April 2009

Palm Jumeirah & Atlantis Hotel

Kami juga dah berkunjung ke Palm Jumeirah yg letaknye di Jumeirah, Dubai. Perjalanan ke sini takdelah jauh mana. Seronok sgt dapat menyaksikan keunikan pulau rekaan manusia ini. Palm Jumeirah ni merupakan yg plg kecik di kalangan Palm Jebel Ali & Palm Deira.

Menariknya, Palm Jumeirah dibina ikut bentuk pokok palma [date palm] yg mana pokok tu ada 17 daun. Sebenarnya tang daun tu dh jadi rumah2..rumah org kayaaa..ramai celebrity popular..pemain bola sepak terkenal [termasuk zidane] miliki rumah di sini.. Kami xleh masuk pun kawasan yg membentuk daun pokok palma ni..memang dilarang masuk sbb kwsn rumah org & dikawal sepenuhnya oleh encik watchman.

Kami hanya pegi sampai ke hujung pokok palma tu je..syok kan kalo dpt tgk dr atas mcm gmbr kt bawah ni. Ini lalu kat bawah je..mana nak nampak bentuk pokok palma tu. Huu..tak terbayang rasanya jika Palm Jumeirah dilanda tsunami. Bayangkan lagi..anda sebenarnya dok dlm laut apa..kalo xde konkrit yg mengikat semua bende tu..huuu..tatuuut.

Gambar ehsan:

Google

Rumah2 yg membentuk 17 daun pokok palma.


Kelihatan dr jauh..Dubai Marina, sekali tgk, teringat pd citer CSI Miami..kikiki.


Inilah Atlantis Hotel tuu..giler besar..




Gambar di hujung pulau buatan manusia..



Bb yg paling supporting..cayaang bb jijah..walaupun panas, tetap maintain. Abg & kakak dah lama masuk keta, tak tahan panas.







Sesunghnya kenangan ini memang tidak dapat dilupakan..

3 comments:

iu @ wid said...

bertuahnye dpt jalan2 kat sini.. 1st time sy tau benda ni... leh la jd rujukan masa dpn.. mana tau de rezeki nk sampai ke nt..hehehe..

suke la tengok gamba2 kak..

seronok...:D

izuan murat said...

Alahaii manjanya bb jijah ngan ayah dia tu..isk mmg best la tgk knani jln2 kt sana tu..cantik2 kn bgnn dia..

hnyhar said...

[iu]
hmm..ini semua catatan utk diari & memori musafir kami sekeluarga..moga nnti di masa depan dpt ditonton kembali..

pegilah ke sana..pasti iu xmenyesal..tp jgn pegi time musim panas..kata org dubai 'neraka'..kikiki

[izu]
hahah..semua anak akak manja ngan ayahnye.tak tahulah pasal apa..yg kecik ni pun sama..kalo ayah lalu je dpn dia tak amik, mesti nangis..

bgnan kat sana mmg superb cantik..terpegunla nengoknya..