Sunday, 5 October 2008

Nyum-nyum di Petang Syawal..

Hari tu, kami buat aktiviti ni bagi menghidupkan suasana hari raya di rantau orang. Plan sebenar nak bakar masa malam raya..tapi, disebabkan anak bulan sudah kelihatan di UK..nampaknya lebaran 2008 disambut lebih awal sehari berbanding Malaysia. Lepas tu, tertangguh2 pula nak perap daging dan ayam tu..maklumlah ini merupakan kali pertama aku buat sate. Sebelum ni mana pernah buat bahan perap tu sendiri..tolong2 kat belakang jer. Bila dah jadi macam ni baru kelam kabut minta resipi bahan perap dr abe za. Heheh..tenkiu anyway! Menjadi jugak sate tu..walaupun aku kira tak selazat yg abeza @ Sahmuri buat..(terkenangkan sate Sahmuri di Kajang...sempat juga pekena sate kajang bersama kawan2 sebelum dtg UK).

Operasi mencucuk pula dilakukan dengan jayanya oleh 2 orang jejaka tanpa bantuan dari sesiapa, cuma Iffah sesekali menyusun batang lidi buluh supaya senang diambil oleh Teh..(katanyalaaah..menyibuk adalaa..). Tapi, yang paling bersemangat & xsabar2 nak bakar sate tu adalah tidak lain dan tidak bukan orang yg pakai paling smart masa membakar tuu..saksikanlah sendiri..

Kami berjaya membakar sate dalam masa 2 jam..sate tu xsampai 100 cucuk..adalaa..dalam 90 cucuk kot..Pakai disposable bbq set je. Senang nak idupkan apinya..Di bawah ni ada beberapa foto yg telah ditapis oleh Jabatan Tapisan Wylam untuk tatapan keluarga & sahabat handai di mana jua anda berada..

Tukang rakam gambar je yg takde dlm gambar..tak aci bukan..?? Sedangkan si tukang gambar tulah yang telah memerap ayam2 dan daging2 tu jugaa..heheh.


Ameen xberapa sihat time ni..badannya panas sedikit, dan dia pun xberapa aktif seperti selalu. Nasib baiklah banyak juga dia makan sate tu..sebab memang sejak 2 menjak ni dia xlalu makan.
Haa..yang ini pula xhabis2 memunggah sate..
Agaknya dah baca Bismillah ke belumlaa anakku ni..penuh bernafsu makan..
Siap pakai cincin lg kat jari kelingking tuu..sebenarnya bende oren tu bukannya cincin..tapi, bende bulan yg dok kat cekak rambut..dicabut2nya dan dijadikan cincin..sebagai alternatif. Hmm..boleh tahan juga anak dara En. Zul nih..Dah tu..siap muncung lg mulutnya..makan sate macam gaya makan aiskrim..dijilat2 dulu sate tu, baru dimakan..ish3.
Tokey bakar sate diimport khas dr daerah Coventry.
Hallamaaak..ni mamat mana ni..kemain lagi bergayanya ..bakar sate pun siap pakai jaket kulit lagik..siap posing mata kuyu pulak tu. Masak ke sate tu cik abang..smartnye attire..kat dlm tu pakai kemeja long sleeve yg tak tahan tuu..
Yang ini pula kes sedih tak dapat balik beraya kat kampung..kononnya dia ni nak balik kipas sate kat kg laa tapi hajat xkesampaian..tu pasal jadik cenggini..isk, xmalu weih..kipasla sate tu sampai habis dulu kalo ye pun. Raya haji nanti demo dah ada kat Malaysia daa..bawak2la bersabar..
Ermm..ada sesapa terliur taak..?? Saja je ni..buat mcm ni supaya terasa suasana raya tu..untuk kami jer..xbuat open house yer..saya xkuasaa nak masak byk2..nnti karang terkeluar awal lak baby saya nih. Biarlah dia kat dalam dulu...belum masanya untuk dia menjengah dunia UK lagi..kasi can ibu makan2 dulu yer..

SELAMAT HARI RAYA SEMUAAA!!

2 comments:

UnGu VioLeT said...

Salam Aidilfitri.. Maaf Zahir Dan Batin Dari Mar..

hnyhar said...

Mar..

Salam lebaran..

Maaf Zahir & Batin..

Terima kasih sudi menziarah baytulkifli..lain kali dtglah lagi..