Saturday 26 December 2009

3rd Winter in Durham

Sudah seminggu bumi North East of England diselimuti salji memutih. Krismas tahun ni memang seperti yang digambarkan dalam filem2 dan cerita2 orang putih..white christmas. Cantik sangat pemandangan sana sini yang putih bersih..malah bukit bukau turut nampak seperti imej dalam lukisan.

Nampaknya kali ini dah masuk 3 kali kami merasai dan menikmati kesejukan winter di bumi asing. Suhu yang kadang2 mencecah minus 6 sudah biasa bagi kami. Namun begitu, kami mesti peka dengan perubahan cuaca ni..terutama sekali bila masuk bab kesihatan kulit. Kulit akan jadi hilang kelembapan bila masuk musim sejuk ni. Jadi, lepas mandi nak kena sapu losyen khas atau vaseline petrol jelly. Pastu kena minum air kosong banyak2. Mandi pun kena kurang sikit kot..sebab bila mandi mesti nak guna air panas, campur pulak dengan shower cream..pasal tu kulit jadi kering. Bukan apa, bila dah kering, kulit jadi gatal2 la.

Huh, banyak pula ceramah ye. Saja nak kongsi pengalaman dengan orang Malaysia...ehehe.
Takyah cakap banyak lagi, jom lihat sedikit gambar kami menyambut ketibaan snow yang mula turun pada 1 Muharram 1431 H..dan masih lagi kekal sehingga sekarang.

Inilah bentuk hujan batu yang melonggok depan pintu dapur rumah. Sehari sebelum snow turun, hujan batu ni la yang datang dulu. Saya tak pernah2 lihat imej ni di tanahair sendiri. Datang sini baru dapat tengok. Sungguh menakjubkan..subhanallah.

Masa ni snow baru kali pertama turun di Bowburn, jadi masih nipis dan tak syok mana nak main. Nak buat snowman pun tak lepas.

Snowman kenit..

Ini kat Riverwear di bandar Durham. Ayah yang bawa kami ke sini nak lihat snow banyak ke tak. Oleh kerana hari tu Jumaat, kami tunggula ayah solat Jumaat dulu..sementara tu kami makan2 bekalan dalam kereta. Usai sahaja ayah bersolat, kami pun teruskan misi untuk menodai kawasan salji memutih di situ.

Masa kami sampai ni memang tiada siapa pun di situ. Hanya kami 5 beranak je yang girang gembira bermain2 snow..dan bergambar. Kali ni kami bawa tripod bersama. Kali pertama merakamkan gambar ber5 tanpa bantuan orang lain. Sukses!


Sedang kami syok nak posing tiba2 ada sorang mamat ni dengan sekor anjingnya berlalu..dan anjingnye pula senonong je meluru ke arah kami sambil menghidu2. Ish, tak gemar betul saya. Dalam hati saya, nak je sergah anjing tu..ngacau je. Bukan senang saya nak suruh anak2 saya tu berkumpul nak posing tau. Ini kena kacau pula. Tengok ajelah muka diorang ber3 tu..semua tengok doggy..Ameen & Iffah sudah tentulah cemas, takut doggy gigit. Kesannya, saya & hubby je yang pandang kamera..kui3. Percubaan pertama memang gagal.


Kami ber5. Alhamdulillah, Ameen Iffah agak memberi kerjasama itupun setelah dipujuk beberapa kali.







Izzah suka bila saya letak dia kat atas salji tu. Seronok kot dapat join abang dan kakak pegang2 dan main snow. Pastu mulalah kesejukan.

Masa ni Iffah masih belum kena chickenpox lagi. Tapi, asyik nak berdukung je dengan ayah. Jeles ngan baby.




Haa..tengokla kami buat apa..sanggup panjat pagar semata-mata nak masuk dalam padang tu.




Dalam sejuk2 menggigil pun masih lagi nak main snow tu. Risau saya takut diorang ni tergelincir masuk dalam sungai tu. Kes nayalah kalau mereka terjatuh dalam sungai tu. Nayalah si ayah terpaksa terjun, tak pasal2 kena tunjukkan skill berenang untuk selamatkan anak.

Dah habis main..dah sejuk2 semua, barulah kami beredar untuk pulang ke rumah. Walaupun snow dah beberapa kali turun di Durham, namun ini saja foto2 yang kami rakamkan bersama. Ameen Iffah pun masing2 buat tak tahu je bila kita bagitahu snow tengah turun lebat. Bila suruh main kat backyard masing2 geleng kepala taknak sebab sejuk.

5 comments:

UnGu VioLet said...

wah kak.. tebal jugak yer.. gambar semua cantik2.. suka mar tgk..

iu rf said...

same je kan sume kt europe... tp kt cni snow da cair...hehehe

sukela tgk jijah ngan abg kakak dier.. pinky ..complete set gitu... comeyyyyy!...

gamba boxing day xde ke kak..? gegegeg

hnyhar said...

mar,
hmm..itu 1st day snow turun..xdela tebal mana..2,3 hari lps tu trn lagi..baru tebal sungguh, tapi, sayangnye kami xde kat rumah time tu..so, xdela foto.. :)

iu,
hmm..memang kali ni snow lebat turun kan?
kat sini pun dah mula cair dah. licin sgt.

ehehe..:P

gambar boxing day ada, tak masukkan lagi dlm lappy ni.

Anonymous said...

puas hati betul tgk snow thn ni. awla pun x sir doh main snow, ajok posing pun tegak mace batang kayu jah

hnyhar said...

fa10,
sungguh..puas kakloh. tp ambo anok beranok xmain lah mano snow sbb kami gi naik glasgow masa tu.dkt2 nok kelik br ada snow lebat..xlalu doh nok main denuh sbb bdk2 ni sejuk.