Tuesday 29 December 2009

: : Marble Cheese Brownies : :

Masuk ni dah 2 kali buat brownies ni. 1st time masa balik tanahair bulan 5 hari tu. Buat dengan adik. Alhamdulillah, hasilnya tip top. Kali ni buat saya tak ikut sangat rules nya..kesannya saya dapati brownies saya agak kering. Mungkin telur xcukup saiz [tak boleh nak cukupkan kuantitinya sbb telur takde dlm bakul..kikiki]. Juga tak guna susu cair..guna susu segar je..2 jenis susu ni berbeza teksturnya. Untuk konteks brownies jenis ni mungkin xsesuai kot guna susu segar..[memandaila pula guessing]. Dan, yang paling ketara perbezaannya dengan yg saya mula2 buat dulu ialah, brownies yg saya buat 2nd time ni rasanya agak kurang manis [terasa sikit pahit koko tu..]..mungkin sebab masa di Malaysia, saya pakai gula pasir kasar, blend halus. Kat sini gulanya walaupun bertekstur halus, namun rasanya tak berapa manis.

Apapun, saya berterimaa kasih kepada tuan punya resipi ni..i.e. mr Mat Gebu. Resipi brownies yang sedap. Kat sini saya nak kongsi dengan kawan2 & keluarga saya pula.

Ini imej waktu malam yang agak kekuningan, hanya diterangi lampu kalimantang kat dapur saya yang sejuk nun.

Ini pula imej di siang hari..diterangi cahaya matahari musim sejuk..


MARBLE CHEESE BROWNIES

BAHAN BROWNIES

250 g mentega
1 cawan serbuk koko
1/2 cawan susu cair
1 1/2 cawan gula halus
3 biji telur gred B
1 1/2 cawan tepung gandum*
1 camca teh baking powder*
1 camca teh soda bicarbonate*(*digaul rata dan diayak)
1 camca teh esen vanilla

BAHAN CHEESE

250 g cream cheese
1 cawan gula halus (encik mat guna 3/4 cawan)
1 biji telur gred B

1. Lenser tin berukuran (10 x 10 x 2) inci dengan mentega, alas dengan kertas minyak, biar kertas minyak terlebih dari tin. Lenser juga kertas minyak dengan mentega. Panaskan oven pada suhu 175C.

UNTUK BROWNIES :-

1. Cairkan mentega (gunakan kaedah double-boiler) hingga cair, masukka serbuk koko dan kacau hingga rata.

2. Kacau gula halus + telur dengan whisk hingga sebati. Masukkan ke dalam bancuhan koko + butter dan gaul rata.

3. Masukkan susu cair, kacau rata. Tambah tepung sedikit demi sedikit sambil diadun hingga sekata. Tuang esen vanilla, gaul rata dan asingkan adunan ini lebih kurang 1 1/2 camca besar untuk dibuat corak atas cheese. Tuang selebihnya dalam loyang tadi, bakar 25 - 30 minit atau hingga brownies masak.

UNTUK CHEESE TOPPING :-

1. Putar cream cheese dan gula hingga sebati, masukkan telur dan putar lagi hingga berkrim.

2. Tuang atas brownies tadi dan ratakan.

3. Isikan adunan brownies yang diasingkan tadi dalam piping beg, dan buat beberapa garisan lurus, kemudian lorekkan untuk mendapat hasil seperti dalam gambar. Sambung membakar selama 15 - 20 minit lagi atau hingga masak, biarkan betul2 sejuk, baru dipotong untuk dihidangkan...



Muahahaaa...sungguh gopoh memotong brownies ni.Sungguh comot..ini gambar brownies yang saya potong gopoh-gapah sebab nak bawa bekal untuk outing. Nak cepat punya pasal dan campur malas nak snap picture lagi..maka inilah saja gambar brownies selepas dipotong dan sebelum dimakan.

Selamat Mencuba!!

No comments: