Wednesday, 17 June 2009

Keda Make Pok Su Leh

Dah lama kami tak keluar makan2 camni. Kali ni ayah nak belanja semua org makan seafood. Cari punya cari dapatlah kedai Pok Su Leh ni..iaitu pakcik kepada abg ipar saya, Rosdi Ramli. Kedai ni letaknya dekat area Pantai Seri Bayu [Dlm Rhu]. Dekat je dr rumah, tak sampai setengah jam.

Mulanya tu abah tak mau ikut kami makan kat luar. Setelah puas dipujuk akhirnya mahu juga abah join. Biasalah makan dengan budak2 yg nakal dua orang tu. Bingit je meja makan kami dgn keletah 2 org tu, ditambah pula dgn si kecil Izzah yg merengek2 tak tahan panas [kedai makan tepi pantai, panasler]. Kami dah biasa dgn suasana bingit ni..

Kami makan ikan siakap masak 3 rasa, sotong bakar, ikan [kerapu ke apa, lupa] bakar, udang, kerabu perut, kailan ikan masin, kangkung goreng belacan, telur dadar & sup tulang. Fuuhh..sedap! Sebelum makanan smpai, sempat kami anak beranak belasah dodol dulu. Uii..sedap betul dodol tu, lembut & tak manis mana.

Jom layan gambar sket. Susahla nak upload gambar skrg ni. Internet slow yg amat. Nyampah gue!

Atuk tengah pass2 kan lauk. Huu..masih berasap lagi tu ikan siakap masak 3 rasa tu. Tapi, cara masak ikan tu berbeza sikit dgn yg pernah kami makan sbb ianya kaler putih, sekali tgk macam masak stim je. Apapun rupa tak penting pasal rasanya memang superb! [tp, hubby kata wpun mknan sedap, dia cam xmau dtg dah sbb air xsedap]. Semua air yg kami oda tu rasa air pandan. Agaknya Mok Su tu rebus air letak daun pandan kot, tu yg teh ais perisa pandan tuu.

Nampak tak Izzah tgh menjeling kat makanan..masa ni baby dok dgn nenek. Sian nenek makan sambil pegang cucu. Yg si cucu pulak nak makan jugak apa yg kami mkn.

Ayah with kids & Ayah Su.

With Cikcu my younger sis.

2 comments:

iu @ wid said...

part makan2 yg jeles ni. kak.. nt balik europe tlg bawakkan ikan bakar sekor dua.. air asam jgn lupe...hehehe

hnyhar said...

iu,
ha3..boleh2..iu nak 2 ekor je ke?

*bila tgk gelatin kat blog iu, terasa gatal pulak tgn ni nak godek2 kat dapo cam dulu..dah lama bnr retired nih.