Tuesday, 9 June 2009

Jurnal

Sepanjang tempoh ayah membuat tugasan2nya, kami akan mendiami rumah lama kami di Putra Nilai, NSE. Kali pertama lihat rumah tu masa mula2 sampai di Malaysia haritu. Malamnya kami keluar menuju ke Nilai dr Bukit Bintang. Huu..seram nengoknye..pokok ubi kayu yg nenek tanam kat backyard dah jadik hutan belantara..pokok serai dah jadi serai gergasi. Lalang di frontyard pula setinggi paras dada dewasa. Hoh??$$

Dipendekkan cerita, berpeluh jugaklah sy & hubby mengerjakan kawasan luar & dalam rumah tu. "Apa yang penting..kerjasama..!!".. Akhirnya, dah hampir 3 minggu kami di situ. Barang2 dah takde belaka..yg tinggal cuma pinggan mangkuk sket..cukupla utk kami alas makan 5 beranak ni.

Saya pula dengan murah hatinya membeli sebuah mini bar utk kemudahan menikmati air sejuk. Maklumlah kat sini panas...asyik nak minum air sejuk jer. Wpun sebulan lebih je..takpe, sy akan simpan peti S ni di rmh Teh & akan mengambilnya semula bila balik ke tanahair nnti. Tiada yg percuma di dunia ini sheikh...ngeh3.

Dapur pula..pd asalnya xde. Tak lama pastu abg sulung sy yg baik hati tlh meminjamkan dapur gas portable nya. Dapatla sy goreng nuggets utk bdk2 ni.

Cuma 1 je..sy basuh kain pakai tangan beb! Banyak siuut pahala..[insyaAllah..mudah2an begitulah] Bayangkan pakaian 5 org. Huu..mahu 3 baldi sehari basuh kain. Tangan sy yg halus mulus pun dah kaso. {tetiba teringat kata2 k.Zu..dia menjerit dlm bilik air sbb kena basuh kain pakai tgn berbaldi2..kui3}.

Kehidupan kami di Nilai biasa2 aje..pagi2 ayah keluar buat kerja, tgklah jika dia ada appointment untuk interview scholars..atau jika tiada, ayah akan habiskan masa di USIM je. Dah dpt pinjam bilik K. Del [timbalan dekan FSU] sementara beliau dok di bilik TD. Thanx to her. Tghari kami makan kat rumah. Malam je makan kat luar. Huu..cam org kayer je. Kui3..

Alhamdulillah, misi kami utk sunatkan Izzah dah berjaya..misi utk buat akikah Izzah dah selesai..tinggal misi buat Visa Izzah & tugasan2 ayah saja. Setiap hari sy panjatkan doa agar ayah berjaya menyelesaikan kerja2nya dgn lancar..cuma tinggal beberapa minggu saja sebelum kami berangkat sekali lagi meninggalkan keluarga & tanahair..menuju ke tempat perjuangan kami Durham, England.

8 comments:

zarina said...

Nani, Buat visa Izzah tu cepat. Skrg dah ada prosedur baru. Dengarnya agak cerewet dan mencekek darah.

afiquehidayat said...

kesian nyer...
hidup di negare org....

kdg2 srnk jugak tgk pic ustzh pi jln2..jeles pun ade..
tpi kalo nk duk sane..

sye lagi syg mesia..hehehe
slmt bjuang di durham! smlt mghabiskan mase di mesia! haha

afiquehidayat said...

lpe plak nk ucap..

basuh jgn tak basuhhh
chaiyokkkk2..

hahahha

nur nina said...

ustazah~~
xnk show pic izzah yg the latest ke?? hehe.. rindu laa ngn muke comel tuuu.. ^_^

Beautiful Life said...

Kak Nani...ada kat KL??? Sorry saya dah lama tak mengupdate diri....kalau ada masa boleh jumpa....

fa10 said...

kat edinburgh pun ada lecturer dr USIM, hanim misbah. dah nak balik bulan poso ni. x make durian ko? rindunya durian n rambutan

hnyhar said...

[kak zarina]
plannya esok nak gi buat.mmg ada byk bende yg diorg nak..tu psl tak dpt segera buat tu..semalam baru amik bende2 mak nenek yg diperlukan [thank God adik Shifa gi UK, kami minta Zariman kirimkan dokumen tu pd dia..]

nnti sy update dlm blog prosedur nya nnti...esok baru nak gi uruskan.

[afiq]
apa nak buat..tahi kambing bulat2.. {pantun 2 kerat yg hubby sy selalu cakap}..

dok di negara org ni ada pros & cons nya..apapun ini tanah tmpt tumpah darah..manakan sama..setiap detik di Msia pasti dihatai & dimanfaat semaksimanya.perjuangan mesti diteruskan..sy punya misi besar yg belum sy jayakan di sanaaa..

sementara berada di sana, apa salahnya bermusafir sebentar utk merenungi kehebatan ciptaan Maha Suci Allah yg tidak sama di negara sendiri..

hahah..ingatkan nak tolong tadi..rupenye suruh basuh plk..takpe, nak tambah pahala diri yg tidak diketahui bakinya..

[nur nina]
alamaaaak..sy ni mmg suka upload gmbr dlm blog ni..utk rekod..tp tu lah..internet slow sesangat..kat UK jgkla laju.insyaAllah akan diusahakan nnti.

hnyhar said...

[beautiful life]
aah..memang skrg ada di Msia.ikut hubby blk collect data.kalo dpt jumpe kan ke best..hr tu akak ada ke putrajaya, uruskan insurans pendidikan utk bb & ke tabung haji.pnt uruskan bende2 tu, so trs blk rmh.cdg nak jgk contact nuwal..tp xjadik.akak fly 5 julai nnti..kalo sempat bleh jumpe..

[fa10]
hanim misbah? hmm..xfamiliar nama tu..mgkn dr fakulti lain..oo dah nak blk ye..

duriye doh make..mok te pun doh ranggoh..kikiki..fa10 nok pese suruh make gapo lagi?