Wednesday 6 August 2008

Laa..tak jadi ke..

Semalam petang aku ada masak kek marble susu. Nak try la guna food processor yg org sedekah tu. Huh..hampeh. Hampir sejam aku mengadap bende2 tu yang dalam keadaan berkecai..dgn harapan dapat disambung semula untuk berfungsi tapi malangnya...bisu.
Oleh kerana nak sangat makan kek buatan sendiri..aku pakai original hand untuk mix up all ingredients. Sampai Ameen pun naik hairan tatkala aku pukul butter + gula dlm mixing bowl pakai wooden spoon. Dia tanya bertalu2 kenapa itu kenapa ini..sebab pelik agaknya style ibu buat kek kali ini. Biasa kan aku pakai hand mixer. Tapi tulah..makcik tu mogok sekarang ni..dah lama dah senyap..tu pasal terbantut nak try resipi2 baru..(baru bg aku ler..).
Yang paling kuciwanya..oven aku tuh..ntahlaa aku pun xpasti kat mana silapnya oven tu. Kuat sangat apinya jika kita wat 180 degree. Kalo wat 150 pun..jadi berkerak tebal jugak kek aku..tu pun aku dah tutup permukaan baking pan dgn aluminium foil.
Dahla kacau dgn tangan..penat tau pergelangan tangan ni haa..dah la ada injured history..huu..kesannya...kek marble aku jadi pelik sepeliknya..senang cakap macam xperfectly baked laa..dah la pusar2nye xberapa jadi (kena kaco ngan 2 assistants aku tuh). Semuanya macam sepakat je nak menyedihkan aku..
Takpe..takpe..cobaan..aku kena banyak bersabar..bukan semua benda yang kita nak tu boleh dapat sepertimana yg kita nak..nampaknye..musnah harapanku nak try buat kek lapis raya nanti..waaaaaaaaaaa....

No comments: