Sunday 18 October 2009

: : Brownies IU : :


Dah lama sy nak cuba buat brownies drpd resipi IU ni. Bila sy tgk dlm blog dia..fuh, terliur sgt. Alhamdulillah, menjadi pulak percubaan pertama sy ni. Semua yg merasanya cakap sedaaaap. Dah beebrapa kali membuat brownies..yg ni yg paling power rasa coklatnya..mmg kesukaan sy laa..ekeke.

Terima kasih kpd Lady IU yg telah membantu memberi ilham & perangsang utk buat brownies ni..huh, sedap betul! Choccy!!


BROWNIES IU

· · 250g (sebuku) butter
· 400g coklat masakan
· 6 biji telur

· 2 cawan gula perang
·
2 penutup esen vanilla

· 1 sudu besar coklat emulco

· 3/4 cawan tepung gandum
· 1/2 cawan serbuk coklat
· 1/2 cawan kacang walnut @ pecan @ almond @ macadamia. Ikut suka. Kalau tak letak kacang pun tak apa.


1. Panaskan oven 180 darjah.


2. Double boil butter dan coklat masakan. Pastikan air yang menggelegak tak masuk dalam adunan butter dan coklat masakan. Setelah cair, ketepikan. Biarkan sejuk.

3. Dalam bekas lain, masukkan telur, gula perang, esen vanilla dan coklat emulco. Gunakan spatula untuk sebatikan bahan-bahan ini.

4. Tuang adunan butter dan coklat masakan yang dicairkan tadi ke dalam adunan di atas. Gaulkan sebati. Jangan kacau terlalu lama. Setakat sebatikan saja.


5. Ayak tepung gandum dan serbuk coklat. Masukkan dalam adunan di atas bersama kacang (jika ada). Gaul sebati dan masukkan ke dalam loyang yang sudah digriskan dengan marjerin atau butter.

6. Bakar selama 45 minit menggunakan api atas bawah atau sehingga masak. Gunakan lidi untuk periksa bahagian tengah brownies.

4 comments:

MY HEART said...

Nampak sedap arr kak.. ni nak kena try ni.. Tapi kalau ukuran berat bahan2 dalam 'cawan' pun best gak kan hehehhe.....

MY HEART said...

Kak,

Heheheh.. lupo akak bagi resepi dalam cawan.. ingatkan dalam gram... baru tengok brownies yang sodap tu saya dah 'pitam'.. blom lagi rasa gamaknya terus 'pengsan' ahaks!

iu rf said...

kak..dapnye...sama cam sy nye.. tp resipi tuh bukan resipi sy.. sy amik kat myresipi.com.. marah tuan punya resipi tuh nt.. sy ni mnaelah reti wt sendirik.. sume copy paste..halal ye tuan punye resipi.. kami menumpang berguru dgn tuan hamba...hihihi...

hnyhar said...

my heart,
mmg sedap.try la buat. akak lg suka pakai sukatan cawan. ahahah..pengsan pitam la puloks..kikiki.

iu,
laa..ingatkan resipi iu punye..ekeke..tp mmg sedapla iu. rasa cam nak buat lg jer tp tulaa..telur smpai 6 bijik la pulak..kena tggu dulu daaa..rasa xpuas makan ni..tq la share resipi tuan punye brownies tu..