Sunday, 23 August 2009

: : Kuih Akok : :



Kedatangan bulan Ramadhan selalu membuatkan sy merindui masakan bonda tersayang. Walaupun setiap kali pulang ke kampung, hanya hari pertama sahaja merasa masakan beliau, pastu giliran sy yg bertugas..ngeh3.

Dlm bulan Ramadhan jugalah bonda sy tak pernah miss walau sehari untuk menyiapkan tempahan kuih tradisional Kelantan 'akok'. Jika dulu tiap kali cuti semester yg berkebetulan dgn bulan puasa, memang sy lah yg akan sama2 berbahang api membakar kuih tu dgn ma.

Kali ni sy cuba buat hasilkan kuih 'akok' ni sendiri tanpa bimbingan drpd ibu sendiri..tp, perlu diingat, sy xbuat lg dlm bln puasa ni..sebelum puasa hr tu sy cuba buat. Alhamdulillah, hasilnya sangat memuaskan.

Sy guna resipi dr MyResipi [Zaliana]


* 5 biji telur
* 200 ml pati santan
* 100 ml air
* 150 gram gula manisan (gula melaka)-boleh kurangkan ikut selera [sy guna gula pasir yg putih tu je]
* 30 gram tepung gandum
* 3 helai daun pandan- disiat-siat
* 2 cubit garam halus

Cara2 Membuatnya:

# Masak air bersama gula melaka hingga mendidih. Tutupkan api.

# Masukkan santan. Tunggu suam sedikit, kemudian masukkan telur,tepung dan daun pandan, gaul rata.Tapiskan untuk menghilangkan ketulan tepung.

# Panaskan oven pada suhu 200 darjah celcius. Panaskan acuan baulu ke dalamnya. Masukkan sedikit minyak dalam setiap acuan.

#Isi penuh acuan dan bakar selama 10 minit. Kuih ini akan mengembang. Bila dikeluarkan dari oven ia akan sedikit mengecut.

6 comments:

faiq zaini said...

waaa terernye ustazah wat kue akok..
kalo cm2 sy pon kne blajo la..
kang ngidam kat jordan bley wat gak..
hehe..
slamat bpose ustazah.

E Normi E Ismail said...

sedap tuh...nak try nih..thanks for recipe Nani

HalfBlood Princess said...

br hr sabtu aritu jmp kuih akok ni kt umah mil..:D tp izu xbrp brehi sgt sbb manis kn...nway, mjd kuih akok akk, cantik je tgk mst rse nye pon sdp!! thumbs up.;)

hnyhar said...

[faiq]
hahahah..apa nak buat faiq, dah takde jual kat sini. kenala masak sendiri. bila nak gi jordan ni..hmm bolehla jadi tokeh akok kat jordan..ngee

[normi]
cuba jgn xcuba normi..nani xde acuan bahulu, hanya guna minced pie tray je..kurangkan gula jika xmau manis..

[halfbloodprincess]
mmg kuih tu pd asalnya manis, tp bila dah wat sendiri, akak dah kurangkn jumlahnya..mmg manis kalo beli kat kedai tuh..akak pun xberehi manis2..

iu rf said...

aisey.. tinggal train lak pulak. kene roll out balik blog akak b4..hihihi..

bz sket.. suke jek nk tggl jejak kaki kat baytulkifli niihh.. heee

hnyhar said...

iu,
hehee..dtgla lagi..FB akak:

hanani harun

cam namo den jer..