Saturday 21 May 2011

Eiffel Tower

Kami telah berkembara ke sini..cuma silapnya saya masih belum mencatat apa2 dalam diari kembara di Baytulkifli. Lama dah sepatutnya entry ini diterbitkan. Jadi, sebelum penyakit malas muncul, maka ada baiknya saya teruskan menulis memori ini.
Lama tak lama..sudah hampir 2 tahun berlalu. Kali pertama kami jejakkan kaki ke negara Perancis adalah pada 22 September 2009. Kami menggunakan perkhidmatan keretapi Eurostar saja. Dari London, kami cuma berada dalam lingkungan 2 jam saja dalam train tu.

Setelah selesai check-in dan makan tengahari, kami pun meneruskan perjalanan ke kota romantis ini, kali ini dengan menaiki bas awam. Satu kesilapan bila menaiki bas awam bersama kanak2 ribena. Sementelah cuaca pula panas terik, keadaan dalam bas cukup tidak selesa. Ameen dan Iffah pula mengantuk. Sudahnya ayahlah yang terpaksa memegang kedua2nya yang memang terlentok2 kepala. Saya pula dengan si Izzah yang waktu itu baru berusia 11 bulan, belum boleh jalan lagi. Izzah sangat tidak selesa semasa berada dalam bas yang penuh sesak dengan orang ramai..apa lagi, meraung2lah dia kepanasan. Nak kasi 'ubat penenang' rasa malu pula.

Sebenarnya nak dijadikan cerita, kami hanya mengikut cadangan tuan punya hotel tempat kami menginap tu. Beliau yang beritahu, naik bas awam tu memang akan terus sampai ke sana sebab destinasi terakhirnya adalah di Menara Eiffel. Yang kami ni, membayangkan bas awam tersebut berhawa dingin dan selesa. Rupa2nya meleset. Bas itu memang tak ubah seperti bas Cityliner merah bernombor 141A [rasanya..] yang biasa naik masa di UIAM dulu, malah tak berhawa dingin pula tu.

Setelah berada kira2 1 jam 15 minit dalam bas, kami pun tibalah ke tempat kunjungan pelancong seluruh dunia ni. Alhamdulillah! Dapat juga jejakkan kaki ke sini.

Eiffel Tower atau dalam French disebut sebagai La Tour Eiffel.
Menara yang sekali tengok tak ubah seperti pencawang elektrik di tengah bendang ini ialah menara besi yang dibina di atas Champ de Mars [padang awam] dan berseblahan pula dengan Sungai Seine di Paris. Menara Eiffel yang mengambil masa 2 tahun untuk disiapkan ini merupakan bangunan tertinggi dan paling menonjol di kota Paris selain menjadi mercu tanda Perancis. Menara setinggi 300 meter ini dinamakan sempena nama perancangnya, Gustave Eiffel.

Kami ber5. ^_^


Lama juga kami kat sini. Hubby pun dah naik bosan sebenarnya nak tunggu hingga ke malam. Kata orang, pemandangan Eiffel Tower di waktu malam sangat indah dan romantik. Nampaknya tiada rezeki kami nak lepak lebih lama sehingga malam, kerana masing2 kepenatan dan kesejukan. Banyak juga foto kenangan kami diabadikan di sini, tapi cukuplah kami tayang yang wajib2 saja.

Kami juga tak naik ke atas menara. Jika berminat, boleh beli tiket untuk naik lif ke atas, melihat pemandangan indah bandar Paris. Tiketnya boleh tahan juga tapi maaflah, saya pun dah lupa berapa kosnya. Jika nak membeli cenderahati kenang2an umpama fridge magnet, tak perlu membelinya di stall sekitar menara kerana harganya agak mahal. Kedai2 cenderahati banyak terdapat di sekitar kota Paris, malah macam2 jenis dan bentuk ada. Juling matalah pendek kata. Lebih penting, harganya tak mahal.

Tapi, jika ada orang perseorangan yang menjual2 keychain bentuk Menara Eiffel di sekitar tapak menara, anda bolehla membeli, sebab yang dijualnya memang murah..kira2 10 ketul keychain kecil bersamaan dengan 4-5 euros.

Kembara France kami ini diserikan lagi dengan kehadiran rakan suami saya, M. Syamsulfaiz Zainuddin a.k.a. Along [selama berada di Dubai, suami menetap sementara di rumah beliau]. Beliau tidak berseorangan, malah bersama isterinya yang juga satu batch dengan saya semasa di UIAM dulu, Zuraidah Ramli, Adrin anak mereka dan juga adik lelaki Along iaitu M. Syahrul Anwar atau lebih terkenal dengan jolokan manja, Ooi. Sebenarnya, mereka juga menyambut Eiduladha di Durham tahun itu. Jadi, kembara saya ni tak ubah seperti pepatah orang putih "Kill two birds with one stone".

Ini foto Menara Eiffel dari kejauhan tatkala waktu senja. Foto ini dirakamkan pada dua hari selepas kami datang ke sini. Masa tu kami dari perjalanan pulang dari meronda2 sekitar bandar Paris. Agak mencabar untuk capture imej di dalam cahaya samar2..maklum sahaja kami guna kamera digital LUMIX. Tapi, imej menara ni tengah tak berkelip2..jika tidak, macam2 cahaya keluar di menara tu. Jauh jarak ni, imej pun nampak kecil saja.

Ini pula gambarajah Menara Eiffel. Terima kasih wikipedia!

7 comments:

MY HEART said...

Teringin sangat nak ke sini tapi tak tau bila...

takde rezeki lagi..... ^_^

Unknown said...

c'est manifique!

tres bon ustazah..

hnyhar said...

my heart,
insyaAllah, ada rezeki nanti boleh join Perantau Holidays atau Kelana Convoy.. :)

faiq,
apa tu faiq..ustazah xfahamla... :)

MY HEART said...

perantau holiday dan kelana convoy tu apa kak? agensi pencongan ker? ^_^

insyallah minggu depan saya akan ke London tapi bukan berholiday tapi mencari kereta..

gamble je datang ni dengan tak pernah sampai ^_^

hnyhar said...

my heart,
aah kedua2nya travel agencies. oh nak dtg london ke? cari kereta nak bawak balik ke malaysia ke?

Badrul Hisham Abdul Kahar said...

Best tu..mengembara....luas minda & tenaga

hnyhar said...

badrul hisham,
betul3..mmg banyak sungguh pengalaman ditimba masa berkembara ni..alhamdulillah..