Monday 23 May 2011

Arc de Triomphe

Hari kedua berada di kota Paris, kami berkunjung ke Arc de Triomphe ini. Bangunan ini merupakan sebuah tugu yang terletak di Place Charles de Gaulle. Ia dibina untuk memberi penghormatan kepada mereka yang berjuang untuk Perancis, khususnya semasa dalam Perang Napoleon.

Untuk sampai ke sini, kami menaiki Metro tube dari stesen berdekatan hotel kami [walking distance for 5 minutes] dan berhenti di stesen Charles de Gaulle - Etoile. Setelah itu, kami perlu berjalan kaki melalui sebuah terowong dan menaiki sebuah lif khas [ada 1 je] untuk sampai ke tingkat bawah Arc. Boleh juga jika nak naik ke puncak Arc, tapi perlu mendaki 284 anak tangga, atau boleh juga dengan menaiki lif dan berjalan 46 langkah.

Tugu ini tingginya mencapai 49.5 meter dan selebar 45 meter. Di bahagian dalam dan atas gerbang terdapat semua nama jeneral dan perang yang diperjuangkan mereka. Di bawahnya pula terdapat makam perajurit/pahlawan yang tidak dikenali dari Perang Dunia 1.

Cuaca sangat cantik masa kami meronda2 hari itu. Tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk. Tapi, saya agak menyesal kerana tidak membawa bersama jaket kulit masa tu, kononnya masa hari pertama dah panas, jadi, pada firasat saya hari kedua pun masih panaslah.

Nama2 jeneral perang yang tertera di dinding bahagian dalam Arc.


Inilah terowong yang kami lalui untuk sampai ke lif dan naik ke tingkat bawah Arc [ pelik bunyi naik ke tingkat bawah ].

Kami berlima merakam detik kembara France kami di depan Arc de Triomphe.
Tugu ni tugu bersejarah bagi rakyat Perancis, jadi kami hanya melihat2 sebentar cuma, lagipun kat bawah Arc ni ada kubur askar2 yang tak dikenali..kami ni membawa baby..risau baby meragam pula nanti jika lepak lama2 kat Arc.

Ok, itu saja cerita tentang Arc. Oh ye..tiada stall cenderamata berdekatan dengan Arc ni. Memang tugu semata2. Tepi jalan raya yang sibuk pula tu. Jadi jika ada anak2 ribena macam kami ni, kena awasi selalu.

No comments: