Sunday 20 March 2011

Memori Turki

Pada hujung Oktober 2010 lalu, kami telah berkembara ke Istanbul, Turki. Lama juga kami di sana, lebih kurang 6 hari 5 malam. Dengan tambang yang agak berbaloi, kami menaiki pesawat EasyJet pula kali ni. Kami dikehendaki check-in di Luton London airport. Airport ni boleh tahan jauh juga dr rumah kami, lebih kurang 5 jam lebih jika memandu. Flight kami pada waktu pagi, jam 7..jadi, awal2 lagi kami dah bertolak ke Luton dan meninggalkan kereta kami di car park yg disediakan. Sampai2 je, kami makan bekalan makanan yang saya bawa, nasi goreng, telur mata kerbau dan sosej. Pastu baru naik shuttle bus menuju ke airport.

Cuaca di UK masa tu memang tersangat sejuk. Dah musim winter..hujung Okt. Tapi cuaca di Istanbul, just nice. Nak kata panas tak panas, sejuk tak sejuk..malam je sejuk. Siang tu tak payah pakai jaket pun takpe.

Masa di airport, lama juga kami menunggu kaunter dibuka untuk urusan check-in. Kerusi tempat nak duduk2 pun tak berapa ada..maka duduklah kami ber5 atas lantai. Lepas je check-in, lega sekejap. Tunggu pula untuk security check. Bila dah settle part yg ni barulah boleh rasa 100% lega.

Tapi, bila time kapal terbang nak berlepas, kami pertama kali diuji. Semua penumpang diarahkan keluar dari pesawat atas arahan dari cabin crew dan pihak admin. Pelik juga kami, tertanya2 apa puncanya. Rupa2nya ada sorang perempuan bersama anaknya tiba2 tak jadi fly di saat akhir. Jadi, diorang suspect benda tak baik, semua kena keluar dan lepas mereka buat overall security scan & check, baru kami dibenarkan masuk semula dlm pesawat. Aduss..kesian budak2 ni. Nasib baiklah mereka ber3 baik2 je.

Dalam pesawat, alhamdulillah, penerbangan lancar saja. Saya pun tak henti2 berdoa semoga perjalanan kami semua selamat. Risau juga bila dah ter'kacau' di awal2 journey ni. Kanak2 ni saya dah ready makanan siap2 untuk dimakan dlm EasyJet, sbb dia lebih kurang mcm AirAsia dan FireFly [betul ke?] . Nak beli makanan yg dijual atas tu...? phewwww..saya juga sediakan buku aktiviti untuk mereka supaya tak jemu masa penerbangan tu. Sambil2 makan, boleh kaler2..memang betul. Ameen, Iffah & Izzah baik2 je..dan diam buat aktiviti sambil makan..kemudian zzzzzzz.

Kami sampai di airport Sabiha Gokchen setelah hampir 4 jam lebih dalam pesawat. Penatnya boleh tahan. Sampai di sana, cuaca panas. Semua pakat tanggal jaket kecuali saya. Saya malas nak bukak sbb ada brg2 dalam poket jaket. Saya pula sejak dok sini, memang langsung tak bawa henbeg, ini lagila time travel. Saya lebih selesa mengendong beg sandang. Kasut pun tapak rata. Tak pernah travel pakai high heel [bagus utk kesihatan tulang belakang ye].

Dari Sabiha airport, kami naik bas menuju ke Eminonu. Tak tahulah orang lain yang pernah ke sini diorang naik apa. Boleh juga nak naik teksi jika berduit kepuk2. Kami ni pengembara bajet. Semua kami kena ambil kira untuk memastikan perjalanan kami bermakna dan dlm masa yg sama menjimatkan. Basnye lebih kurang mcm bas Intrakota kat KL..jauh juga nak sampai ke Eminonu. Panas pula tu..sabar2.

Lebih kurang sejam kami dlm bas, maka sampailah di Eminonu. Perut dah lapar..singgah makan kat kedai makan di situ. Makan kebab je. Rasanya kebab berasal dr Turki..tapi kan, takdelah sedap mana pun kebabnya. Kebab yg kat UIAM lagi sedap. Eminonu ni mcm port kecik..kena naik feri atau bot besar untuk menyeberang ke Karakoy.

Sepatutnya dalam tentatif, kami kena naik tram dari Karakoy tu untuk ke hotel. Nampaknya makan buah langsat pula kami anak beranak. Dah hampir senja & maghrib kami belum jumpa kat mana nak naik tram..last2 kami decide naik teksi saja ke hotel. Ok, dapat teksi..bayarannya pun ya Rabbi...mahal kemain. Sila sediakan $$$ yang banyak ye jika mahu naik cab. Jalan pula macet kata org Indon. Cab tak bawa kami terus ke hotel, kena pula jalan kaki. Mak aih...lamanya jalan..kesian Ameenn & Iffah. Izzah xpelah dok dlm push chair. Rupanya xdelah jauh mana dr tempat driver tu drop kami, kami je yg tersilap jalan.

Dah hampir jam 10 malam baru kami tiba di apartment hotel tu. Namanya Istanbul Apartment nampak macam masih baru dibina sebab masa kami sampai tu pun, baru lps renovation. Alhamdulillah, semua tarik nafas lega bila dah masuk bilik. Semua tergolek atas katil keletihan. Next entry sy nak masukkan foto dlm bilik kami. Oklah, tengokla beberapa foto di bawah ni. Yg ni sepanjang hari pertama jejak kaki di sana. Mencabar beb!

masa tengah tggu kaunter check-in bukak di Luton London airport.

dlm pesawat..tgh makan dan buat aktiviti..

di Sabiha Gokchen airport..

dlm bas menuju ke Eminonu..

makan kebab di restoren di Eminonu.

kebab..xdelah marvellous mana..kedekut lauk.

feri dr Eminonu ke Karakoy.

Eminonu..

masa makan langsat time nak cari tram station..hihi

Masa makan malam di restoren pemilik apartment hotel kami. Ingatkan dapat makan harga diskaun..tapi, huh...mahaaaaalllll. oh ye..pakcik kat belakang itulah tuan punya kedai makan ni merangkap bos hotel..

**Memori kami di Turki sangat menguji kesabaran dan mencoretkan pengalaman pahit manis sepanjang dunia pengembaraan kami.