Saturday 24 July 2010

Cuti Musim Panas

Semalam merupakan hari terakhir persekolahan bagi kanak2 di Durham, mungkin seluruh England juga. Bermulalah sudah cuti musim panas untuk tahun 2010. Semalam juga adalah hari terakhir Iffah berada di nursery. September nanti, Iffah akan meneruskan persekolahan ke Reception Class di Bowburn Infant & Nursery School juga, cuma berlainan bangunan.

Saya juga ambil kesempatan untuk memberi sedikit cenderahati buat guru2 yang tidak jemu2 mendidik Iffah sejak Iffah mula menjejakkan kaki ke sekolah. Bersama kenangan menangis selama 10 hari di awal persekolahan dulu, sudah pasti membuatkan Iffah sedikit popular di situ :) [ratu lalak]. Saya cukup mengagumi sikap dan etika kerja mereka yang begitu sabar dengan karenah kanak2. Bagaimana mereka memujuk kanak2 yang enggan ke sekolah sudah cukup membuktikan bahawa mereka sangat berdiplomasi dengan generasi kecil ni. Berbeza dengan apa yang saya perhatikan di tanahair sendiri.

Jadi Iffah, ibu dan ayah harap Iffah dapat memulakan pengajian di Reception Class dengan baik September nanti. Berikut gambar2 kenangan yang sempat saya rakam sebelum pulang.


Iffah bersama Mrs Sandra Bell.
Mrs Bell ni kira macam ketua guru kat nursery ni. Orangnya sungguh serius dan sukar melemparkan senyuman. Namun begitu, di sebalik ketegasan beliau, masih terselit kemesraan. Itu yang saya alami sendiri selama menghantar Ameen & Iffah ke situ. Awal2 dulu saya pun gerun juga dengan Mrs Bell ni. Tapi, sejak berprogram bersama tempohari barulah saya sedar, rupa2nya memang sikap dia begitu, tegas. Tapi sebenarnya beliau sangat baik hati, mengambil berat dan protective.

Iffah bersama guru kesayangannya, Mrs Raine.
Sayang sangat dia kat cikgu dia yg sorang ni. Alasannya suka pergi ke sekolah salah satunya pasal Mrs Raine ni lah. Pernah ditanya kenapa suka sangat dgn Mrs Raine..jawabnya, "because Mrs Raine is so beautiful, and she likes to smile all the time. She takes care of me too.."
Bila Mrs Raine tiada kat sekolah, mesti dia akan masam dan tak happy je sepanjang hari. Semalam pun siap nangis2 peluk2 dengan Mrs Raine sebelum balik sambil cakap "i love u Mrs Raine..so much..".

Iffah bersama Mrs Gillham.

Gambar ni over-exposed la pulak. Lupa pula nak tekan butang iA tu. Lagipun, segan nak snap banyak2 kali, nanti ambil masa Mrs Gillham pula kan. Mrs Gillham ni pun sama..tak lekang bibirnya dari senyuman. Patutlah ramai kanak2 yang suka berdampingan dengannya.

Terima kasih cikgu..jasa kalian tidak dilupakan walau berbeza agama, budaya dan bangsa, kalian tetap GURU kepada anak2ku..



2 comments:

JHaZKiTaRo said...

salam.. blog hopping.. singgah2 la blog hamba kalau nak baca pengalaman hamba mengembara di 45 BUAH NEGARA.. :)

hnyhar said...

jhazkitaro,
salam..ok, insyaAllah sy singgah nnti..terima kasih sudi datang.

**45 negara? interesting!