Tuesday, 15 September 2009

: : Lobster Mentega bersama Bawang Putih : :

1st time sy masak ni utk keluarga. Tercari2 jugalah resipi..maklumlah xbiasa. Kena masak betul2 ni sbb mahal tu nak beli kan. Hasilnye mestilah berbaloi. Last2 jumpelah 1 resipi ni dlm MyR laa mana lagi. Nanti tgk kat bawah.

Lobster sebelum dimasak..masa beli tu pun masih bernyawa tak tahan tuu..geli sy dibuatnya. Abg yg tolong 'mati'kan dia. Lihat tu..sepit dia kena ikat ngan getah..bayangkan kalo xdiikat, gamaknya kena sepitla tangan kami sebelum nak kerjakan dia..kui3.

Isi lobster ni sangat manis sbb fresh kami dapat dr Sunderland. Bukan senang nak dpt makan lobster nih. Kat Malaysia belum tentu kot. Mahal..bukan xmampu tp terasa membazir. Ini pun sekali sekala je makan camni..sementelah sy belum pernah merasa lobster ni. Kesiaaaan labuu. Hehehe..tenkiu ayah.




* 2 sudu besar mentega
* 1 ulas bwg putih
* 1 sudu besar daun parsley kering
atau 2-4 tangkai daun parsley segar {sy xletak bende ni sbb xde pun kt rumah]
* saya tambah bawang besar setengah labu [hiris]

Cara-cara


1. Rebus lobster di dlm air mendidih bergaram smpi masak,lebih kurang 10 min.

2. Potong belah dua di tgh bdn tas lobster smpi separuh terputus dr bdn dan kepala.

3. Cairkan mentega,masukkan bwg putih yg di tumbuk atau diketuk,kemudian daun parsley..[jika ada].

4. Kacau sebati dan curahkan ke atas lobster tadi. Siap di hidang.

7 comments:

IMCurtain said...

Yummy. Selamat hari raya Aidilfitri (in advance). Have a nice day!

p/s: We would like to invite all of you to join our blogging community which helps you to get more visitors to your blogs. It's totally free and you get the chance to meet other celebrity bloggers. Visit us at Social Blogger Community

Farhan said...

Assalamualaikum ustazah..Apa kabar ustazah kat sana??camne puasa?saya cini baek2 je..em nak wish untuk ustazah SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN..Semoga ustazah sentiasa bahagia di perantauan bersama keluarga yang tersayang..

afiquehidayat said...

besar nya lobster...
tukang masak nyer kecik je...tpi berbakat besar kut..haha

Beautiful Life said...

Ahhh sedapnya lobster tuh....meleleh air liur...kalau kat sini dh beratus2 harganya tuh!

hnyhar said...

IMCurtain,
thanx 4 dropping message here. selamat hari raya to u too.

* will do soon. thanx for the invitation.

farhan,
waalaikumussalam,
sht alhmdulillah. puasa camni la..17 jam..lamaaa. awk pun, selamat menyambut hr lebaran juga..kirim slm family sekali. selamat bercuti.

afiq,
ada2 je afiq ni..sy dah byk mkn tp nk buat camne bdn masih camni..tp dah better sikit.hahahha..maklumlah dok kt rmh je..tak ke dapo ke mana lg..org kecik, taste besar..heheh..

beautiful life,
ermm..mmg pun..kt sini dijual freshly from fish quay dlm GBP13 sekilo.

Farhan said...

Assalamualaikum ustazah..sdehnyer saya rase bler tgk video yang ustazah buat tu..Ustazah bersabar yer..walaupun beraya di perantauan,kami semua di sini tetap tidak akan melupakan ustazah..semoga ustazah dan keluarga bahagia dan dirahmati allah selalu..saya di sini akan sentiasa mendoakan kesejahteraan ustazah..akhir kata sambutlah salam sayang dan rindu dari saya yntuk ustazah dan keluarga..Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan BAtin..

hnyhar said...

farhan,
waalaikumussalam..terima ksh atas ingatan dan doa awak..amiiin.