Saturday, 5 September 2009

: : Apam Balik : :

Masuk kali ni dah 3 kali sy buat apam balik ni. 1st try masa tahun lepas..time tgh pregnant kat Izzah. Terbaru semalam masa berbuka dgn kawan2 Malaysia. Tapi, yg dlm gmbr kat bawah ni yg 2nd time buat..beberapa hari lalu. Kat sini je buat sendiri ye..kalo dah blk Malaysia nnti xmainlaa..musti beli kat kedai nye. Tp yg homemade ni xdela rasa pahit2 cam kedai punye tau..sedaap..cubelah buat. Kat bawah ni resipinye. Rasanye amik kat MyResipi cuma lupa sapa punye..

APAM BALIK PERANTAU [nama yg sy ubahsuai..kih3]

Bahan2:

2 cwn tepung naik sendiri
1/4 cwn gula pasir
1 biji telur
1/2 sudu teh soda bikarbonat
1/2 sudu teh baking powder
1 1/2 cwn susu segar
sedikit pewarna kuning

Bahan tabur:

- jagung krim
- kacang tanah yg ditumbuk
- sedikit gula
- sedikit mentega

Perhatian:

Rasanya kat UK ni sy xjumpe lg sweetcorn dlm tin mcm kat Malaysia. Yg dijual kat sini sweetcorn tu xcreamy & gravy pun..kering je. Mmg xsesuai nak buat apam balik. Jadi, kena buat sendiri la.

Bahan2 & cara2 nak buat creamy sweetcorn:
1 tin sweetcorn [sy main agak2 je letak jagung tu]
1/2 cwn susu segar
2 sudu besar gula pasir
2 sudu besar tepung kastard
[sy xde tepung kastard dlm lemari, so sy guna tepung gandum biasa campur 1 sudu teh esen vanila]

* Masukkan semua bahan dlm saucepan.
* Panaskan guna api sederhana. Kacau sampai pekat..ala2 cam jagung dlm tin kat Msia tu.

Cara nak buat apam balik:

* Pukul gula & telur sampai kembang [pakai hand whisk je].

* Masukkan susu segar, baking powder, soda bikarbonat & pewarna kuning. Pukul lagi.

* Masukkan tepung. Kacau sampai tepung sebati dgn adunan cecair tu.

* Perap selama 1 jam..

* Dah perap, bolehlah masukkan sesenduk dlm frying pan leper. Rata2kan. Tutup.

* Bila dah separuh masak, masukkan bahan2 tabur tadi..jagung..kacang..gula sikit..dan secubit mentega.

* Biarkan sebentar, pastu lipat dua & angkat. Siap!! Mudah kan?


7 comments:

arapink said...

kak nani, pasni tukar nama ::~

apam balik kampung...hehehe

kalo kat sini takde nya nak buat sendiri kan, wajiblah memborong kat pasar malam...tak sedap pun telan jugak...hehehhe

NUR said...

emmm...sodapnya.klau tau dah awal request kan kak nani sblm p rumah hari tu..he...he..he

hnyhar said...

arapink,
hahah..kalo rajin, leh la buat di Malaysia nanti. kalu malas..beli jer..senang keje. hulur duit je. sedap xsedap belakang cerita.

nur,
hmm..itulah..tibe2 rasa macam terkilan plk sbb xbuat masa u all ada kt rmh hr tu. tak terlintas plk nak buat bende tu. takpe..next time dtg lagi laa.

fa10 said...

napok ganah doh tu...sy guna resipi tu jugok..mmg x pahit. klu beli kat mesia tu sy x berapo beghehi mano sbb pahit

HalfBlood Princess said...

Wahhhhh sedapnyer...izu suka apam balik nii..tq akk for sharing the recipe..btul kt cni bley beli..tu yg resepi pon wat tatau je..rupanya sng je ek.:D

Lilburnlane said...

kak nani,creamy corn tu ada jual kat Wing Hong dlm 60pence kalau tak silap...dia kat rak santan, laici etc...

hnyhar said...

fa10,
hahah..cik abe beghehi make ape balik nih..xdpt tidok keno belaja la jugok..

tp sy masih teringat ko jala mas n buah tanjung tu..x pun ta** itik..kih3.

izu,
hmm..kat kedai punye mmg pahit sbb dia taruk byk soda bikarbonat ke hape..wat sndiri pun xdela ssh mana.

lilburnlane,
ooh..ye ke..nnti blhla beli..tq bgtau.