Monday 27 September 2010

Clarence Street Open House

Pada 7 Syawwal yg lalu kami telah berpakat 4 keluarga untuk berkongsi membuat majlis rumah terbuka di jalan rumah kami, Clarence Street. Alhamdulillah, semua perancangan berjalan lancar. Kami telah memilih hari Khamis, bukannya hari minggu kerana hari Jumaat keesokannya tu ayah dah nak berangkat ke Bosnia selama seminggu. Hari biasa pun tak apalah, kami dah panjangkan masanya, dan saya yakin kuantiti makanan mencukupi untuk kawan2 yg hadir.

Kami berdua dah rancang awal2 nak buat sate untuk menu open house tahun ni. Mujurlah idea tu datangnya dari hubby, dia sorangla yg pulun cucuk ayam kat lidi buluh tu. Bayangkanlah ayam sebanyak 8 kg dengan cucuk sate sebanyak hampir 400. Tentu boleh bayangkan macamana kecut jari ayah...dan macamana sakit kaki saya menunggu sate siap dibakar. Hahahaaa...


Sate sebelum dibakar..banyak...

Inilah menu kongsi open house jalan kami. Menu utama ialah nasi ayam, mee dan mihun kari, lemang, rendang ayam, nasi impit, kuah kacang dan sate. Dessert pula ada bubur pulut hitam, tiramisu, kek coklat, puding karamel dan kuih2 raya.

Ini menu sajian keluarga kami. Nasi impit dan kuah kacang. Kuah kacang sampai kena masak lagi sekali. Padahal dah sekilo kacang tanah tu masa yang sesi pertama. Habis cepat sebab tetamu makan ngan sate..curah atas sate, baru terangkat. Nasib baiklah stok kacang tanah ada lagi. Berpeluh2 jugalah saya masuk dapur semula.

Sate ayam yang telah siap dibakar dan dihidangkan untuk para tetamu yang hadir. Peraturannya, kena keluarkan sikit2 demi menjamin semua rakan dapat merasa sate ni. Jika letak semua, maka semualah habis licin, tetamu akhir tak dapatlah menjamah. Alhamdulillah, Ali Yati dapat juga makan sate 6 cucuk yang masih saya simpan untuk mereka.

Pencuci mulut, kek coklat minyak. Comot pula presentation. Haha..nasib baik habis. Saya punya butter icing tercair sikit, tu pasal comot semacam je topping kek tu. Strawberry yang menjadi hiasan tu pun ada yang tergelincir jatuh dr atas kek dek kecairan aising..ngeee. Masa tengah bakar sate tu, sempatlah juga saya buat biskut coklat cip. Dapatlah bawa bersama biskut mazola dan kuih tiram yg tak berapa nak jadi tu. :P

Anak2 ada yg masih berpakaian seragam sekolah kerana open house kami ni dibuat pd hari biasa.

Bergambar bersama antara tetamu yang hadir.

Majlis berakhir jam 8 malam lebih, setelah pulangnya tetamu terakhir kami, maka kami berkemas bersama2 tolong tuan rumah apa2 yg patut. Terima kasih buat Zariman dan Shifa merangkap penghulu dan penghulunita baru sesi 2010 kerana sudi menjadi tuan rumah open house terakhir bagi kami ni. Last dah ni, tahun depan dah ada kat Malaysia...weeeeeee.

2 comments:

Mrs. Ishamizu said...

Wah meriahnya open house! tliur tgk mknn2 tu..mcm food galore plak dh.hihi...

Knani, sate tu marinate dgn apa? tk pnh try buat..kt sini kn, beli je la..:)

hnyhar said...

izu,
akak pun kalau kat msia, akak beli juga dik..bila dah dok sini terpaksa lah buat sendiri semua tu. marinate sendiri campak2 bahan2 asas utk perap sate..

menu tu jd byk sbb share dgn 4 families yg lain. penat nak buat sendiri2 ni..dgn si kecil lagi..huhuu..