Thursday 23 September 2010

Numeracy Workshop & Ayah Balik

Hari ni saya menyertai Numeracy Workshop untuk pelajar KS1 [year 2] yang dianjurkan oleh Bowburn Infant & Nursery School. Alhamdulillah, walaupun hampir sama dengan apa yang diharapkan, namun saya berterima kasih sangat2 kepada pihak guru atas inisiatif mereka untuk membantu ibubapa dalam kids learning support di rumah. Sangat bagus kepada kami yang tidak berbahasa Inggeris ni. Bukan setakat sukatan P&P berbeza dari Malaysia, malah cara P&P itu berlangsung juga tidak sama. Cara mengira tak sama style nya dengan apa yang diajar oleh guru di Malaysia.

Banyak informasi berbentuk leaflet dan newsletter diberi secara percuma sebagai panduan untuk mengajar anak2 di rumah. Saya pun belum habis menelaah lagi nota2 itu. Kami juga diberi demo tentang website pendidikan kanak2 mengikut Key Stages masing2 menerusi BBC. Sebenarnya saya pernah juga lihat lamanweb tu, cuma masa tu Ameen belum masuk year 1. Tak sangka pula online games berbentuk akademik tu sangat menarik dan saya kira Ameen dan Iffah mesti suka. Sambil main, sambil buat ulangkaji. Ibubapa juga ada material support la nak ajar anak2 di rumah.

Hari ini saya bertemankan Izzah ke workshop tersebut memandangkan ayah masih belum pulang. Nasib baik Izzah tidur atas dukung..dapatlah ibu bagi sepenuh perhatian dan bertanya apa2 yg patut tentang pembelajaran Ameen kepada guru kelasnya, Mrs Foster. Oleh kerana workshop bermula jam 3:00 petang, Iffah terus stay dalam kelasnya sementara saya ber'workshop'. Manakala Ameen pula ada French Club sampai jam 3:40, jadi dia memang dok dalam kelas.

Balik rumah, saya beritahu Ameen & Iffah tentang lamanweb baru tu. Huh, bukan main seronok mereka meng'explore'. Walaupun Iffah masih belum menjejaki KS1, namun ada latihan2 literacy seperti rhyming words yang dia boleh selesaikan. Nampaknya Iffah dah faham konsep rhyming dengan baik. Untuk Ameen pula memang sangat sesuaila jika ibu nak suruh buat revision. Harap2 dengan adanya learning support untuk ibubapa begini, anak2 makin berjaya dalam pelajaran.


^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Malam ni ayah dijangka sampai di Durham, menurutnya jika tiada apa2 aral, lingkungan jam 1 pagi sampailah kat rumah. Kami doakan perjalanan ayah selamat saja. Jika mengantuk, boleh berhenti sekejap, cari COSTA, tak pun LittleChef ke.

Budak2 3 orang ni pun tak sabar2 nak tunggu kepulangan ayahnya. Tapi, semua kena paksa tidur ngan ibu sebab esok kena bangun awal, nak pergi sekolah.

4 comments:

zarina said...

Kasi akak link utk website tu.

hnyhar said...

kak zarina,

ini link nya. sgt mudah utk monitor revision anak2. menarik.

http://www.bbc.co.uk/schools/bitesizeprimary/

Mrs. Ishamizu said...

bestkan! thnks for sharing the link kak!:)

hnyhar said...

izu,
no problem.. :)