Tuesday 28 September 2010

Anak2 Durham Beraya

Pada 3 Syawal lalu, satu program untuk anak2 Durham telah diadakan untuk menghiburkan hati mereka ketika beraya 'ala kadar' di perantauan. Di sini, tiada amalan memberi duit raya. Malah ayah sendiri tak kasi duit raya pun kat anak2. Satu persepakatan telah dibuat agar masing2 tuan rumah memberi 20 pence kepada setiap anak2 yg hadir supaya wujud keseragaman. Namun, jika ada yang mampu [keja 24 hrs..] apa salahnya beri lebih. :) Macam kami ni, dua2 tak bekerja. Jadi, 20 pence lah mereka dapat. Bersyukurlah dengan apa yg ada..

Menjamu selera. Saya hanya hidangkan makanan ringan saja, ada biskut kelapa, biskut mazola, kek madiera dan jejari keledek rangup.

Wajah2 riang anak2 Durham. Ini sebahagian je, ada lagi yang tak termasuk dalam gambar. Masa gambar ni diambil, mereka masih belum diberi duit raya lagi. Tengah kategorikan ikut group, nak pastikan semua tak tercicir dapat duit raya.

Saya terpaksa bahagikan anak2 seramai 24 orang ni kepada 5 kumpulan yang diketuai oleh 5 kanak2 besar [remaja]. Nampak teratur sikit, lagipun ini untuk memudahkan yg besar jaga keselamatan yg kecil bila masa berjalan kaki melintas jalan.

Mereka bersurai setelah hampir 40 minit berada di rumah kami. Dekat jam 9:30 malam baru Ameen Iffah pulang ke rumah. Yang pelik bin ajaibnya, duit raya Iffah tak sampai pun 1 pound, sedangkan punyalah banyak rumah yang dia dah jelajah. Ameen dapat banyak sikit dari dia. Heheh, kesian pula, takpe, raya puasa tahun depan nanti dapat duit raya kat Malaysia.

2 comments:

UnGu VioLet said...

wah3.. comel2 smuanya... :)

hnyhar said...

heheh..masih ada lg yg tak join hr tu...ada yg ikut mak ayah beraya..bygkan jika semua dtg..pheww..