Saturday 14 August 2010

Raby Castle

Raby Castle,
Staindrop,
Darlington,
County Durham,
DL2 3AH.

Pada awal April lalu kami sekeluarga bertamu di Raby Castle. Sebenarnya sebelum ni pun kami dah jejakkan kaki ke sini, tetapi tak dapat masuk ke dalam castle kerana Raby Castle hanya dibuka pada waktu dan hari tertentu sahaja, bukannya sepanjang masa terbuka untuk lawatan.

Opening Times:

Easter : Sabtu - Ahad

Mei, Jun & September : Ahad - Rabu
[guided tours : Isnin-Rabu]

Julai & Ogos : setiap hari kecuali hari Sabtu.
[also open Bank Holiday Saturdays]

Jadi, bagi sesiapa yang ingin mengunjungi Raby Castle, sekarang adalah masanya yang sesuai. Berikut adalah bayaran masuk ke Raby Castle:

Castle, Park & Gardens:

Dewasa - GBP 9.50
Pelajar - GBP 8.50
Kanak2** - GBP 4.00
** Kanak2 bawah usia 12 thn jika nak jalan2 ke Park & Gardens je, FREE dengan syarat bersama orang dewasa. Tetapi, jika nak masuk dalam Castle, kena bayar GBP 4.
Keluarga [2 dewasa + 3 kanak2] - GBP 25.00

Jika nak melawat Park & Gardens sahaja dan tidak mahu masuk dalam Castle, bayaran berbeza dikenakan iaitu:

Park & Gardens:

Dewasa - GBP 5
Pelajar - GBP 4
Kanak2** - GBP 3
** Syarat seperti di atas juga.
Keluarga - GBP 12.50

Park & Gardens : 11:00 am - 5:30 pm
Castle : 1:00 pm - 5:00 pm

Panjang lebar saya bercerita. Mungkin dapat membantu sahabat2 yang ingin berkunjung ke sini bagi membuat persiapan awal. Oh! Ye..parking kereta percuma, tiada caj dikenakan.

Hari tu, kami tak belum masuk ke dalam Castle, hanya bersiar2 di sekitar taman sahaja. Lagipun, masa itu cuaca sejuk dan berangin, jadi kami tak lama di sana.


Betul2 di hadapan pintu masuk ke Raby Castle.

Raby Castle yang menjadi milik keluarga Lord Barnard sejak tahun 1626 ini merupakan salah sebuah castle zaman pertengahan yang cantik di England. Castle ini dibina oleh keluarga Nevill dalam kurun ke-14 lagi. Raby dikekalkan dalam keluarga Nevill sehinggalah tahun 1569 apabila tewas dalam Rising of the North, yang mana kesannya tanah dan castle tersebut dirampas oleh Crown. Kemudian, pada tahun 1626, Sir Henry Vane the Elder telah membeli Raby.

Raby berasal daripada perkataan 'Ra' - daripada bahasa Denmark [Danish] yang bermaksud garisan sempadan. 'Bi' - bermaksud penempatan atau kediaman.

Jom lihat kawasan sekitar Raby Castle. Semasa kami datang, ada Egg Hunt Festival sedang berlangsung.














Kami dapat Raby Castle complimentary season ticket untuk keluarga yang mana tiket ini sah digunakan sepanjang tahun 2010 opening season. Tetapi tak semua event kami dapat masuk free, hanya yang tertakluk dalam syarat dan terma sahaja.

Ok, selamat berkunjung ke Raby Castle! Kami pun bercadang ke sini lagi suatu hari nanti, insyaAllah.

2 comments:

UnGu VioLet said...

cantikla kak.. mar mmg suke castle2 nie..

hnyhar said...

mar,
mmg castle ni cantik. cuma kami bergambar di kawasan sekitar je, xmasuk dlm castle.sblm ni dah pernah masuk 2 castle, ALNWICK CASTLE DAN WARWICK CASTLE..mcm lbh kurang je dalamannye..hihi..