Saturday, 14 August 2010

Gigi Baru


Ameen dah mula keluar gigi kekal. Gigi pertama dah keluar 5 bulan lalu dan kini dah pun keluar yang kedua. Kedua2 batang gigi kekal Ameen adalah gigi kacip depan, bawah. Yang menjadi masalahnya, gigi susu masih belum tanggal. Kami risau gigi Ameen akan bertindan/berlapis nanti.

Jadi, pertengahan Jun lalu kami buat appointment dengan dentist di Dental Clinic di Coxhoe untuk pemeriksaan gigi Ameen. Alhamdulillah, kami tak tunggu lama. Cuma 2 minggu dari waktu kami buat panggilan. Tentang servis pula, ok, cuma ingatkan macam dentist di Malaysialah, boleh cabut gigi susu tu. Rupa2nya sangkaan kami meleset apabila dentist tersebut tidak melakukan sebarang servis melainkan hanya menampal gigi geraham Ameen yang berlubang sedikit. Menurut beliau, tidak perlu mencabut gigi susu Ameen yang dah mula goyang tu. Katanya lagi, gigi susu tu akan gugur sendiri, maka biarlah proses gugur itu berlaku secara semulajadi. Laa..macam tu ke.

Akhirnya, kami pulang tanpa membuat sesuatu pada gigi susu Ameen tu. Hanya dapat prescription untuk gel gosok gigi. 6 bulan nanti kena jumpa lagi untuk buat cek. Tiada bayaran dikenakan.

4 comments:

fa10 said...

Oh yoko? Tok cabut dih ssini? Awla pun sokmo duk tanyo bilo gigi dia nak tercabut, excited tgk saing2 ado gigi baru

hnyhar said...

fa10,
begitulah yg dentist tu cakap. mungkin lain dentist lain praktisnye..frust juga hr tu sbb ingatkan dah selesai masalah, rupenya x lagi..

Hanif said...

bagusnya bang meen..diam je dok atas kerusi...jgn jadi mcm Mr Bean sudah la...(cucuk punggung Dr)

hnyhar said...

teh,
dia tahu, jumpa dentist macam dlm citer mr bean..heheh..