Thursday 12 August 2010

Summer BBQ & Family Day 2010

2 hari sebelum seluruh ummat Islam menunaikan ibadah puasa, komuniti Malaysia-Brunei-Durham telah menganjurkan program Summer BBQ merangkap Family Day untuk tahun 2010. Program berlangsung di lokasi tetap iaitu Hamsterley Forest, kira2 setengah jam perjalanan dari Bowburn. Ramai juga ahli keluarga yang dapat hadir memeriahkan suasana. Alhamdulillah, cuaca hari Ahad lalu amat memuaskan hati, walau pada awalnya forecast meramalkan akan hujan pada hari itu. Kuasa Allah SWT..tiada siapa yang tahu dan boleh sekat. Program kami berjalan lancar sepertimana yang dirancang.

Izzah dan ibu. Masa ni Izzah mengantuk, sebab tu masam je. Nasib baik ayah dirikan khemah, boleh Izzah mama dan zzzzzz. Lokasi bbq kali ini agak jauh dari kemudahan tandas awam. Sesiapa yang nak berkumuh, terpaksa menaiki kenderaan ke sana. Nak jalan kaki? Huii..jauuuuh..tak larat kaki. Tak pasal2 terburai di tengah jalan.. :)

Kanak2lah yang paling gembira bila ada program2 seumpama ini. Riuhnye seperti ada beratus2 kanak2. Maklumlah, ini masa mereka berkumpul dan berjumpa sesama sendiri sejak bercuti sekolah. Banyak juga acara untuk anak2 ni, tiada konsep menang dan kalah kali ini. Semua dapat saguhati yang sama. Main hanya untuk hiburkan hati dan bukannya bertanding siapa yang terbaik. Apa yg penting semangat kerjasama antara mereka. Ini acara meniup belon tapi biar pecah sendiri, bukannya dipecahkan. Ameen tak dapat nombor apa2 pun..tiup untuk suka2 je. Lagipun ibu tahu, dia sayang nak pecahkan belonnya tu. Hmm...

Saya tak pernah sertai permainan ini sebelum ni. Malah tak tahu pun apa namanya. Terima kasih kepada koordinator game kanak2, kreatif sungguh. Kawan saya ada bagitahu, game ni pernah beliau main masa kursus PTD. Owh, patutla, koordinator tu PTD yg tengah study leave... :> Kanak2 cukup happy main acara ni. Semua komited.

Akhirnya kemenangan menjadi milik kumpulan Power Rangers. Kemain lagi mereka bersorak sorai. Paling melucukan, yang si kecil2 pun join juga acara ni, tapi mereka terpinga2 tak faham bila pasukan sebelah menjerit2 meraikan kemenangan.

Ameen beratur tunggu giliran nak isi air dalam botol. Ini kali pertama Ameen main sukan ni.

Ameen tengah perah span yang direndamkan dalam sebaldi air. Geli hati lihat anak2 ni main permainan ni. Gaya memerah bukan main lagi tapi, takde setitik pun air yang masuk dalam botol. Semua tumpah di luar botol. :)

Kelihatan Encik Pengarah Program BBQ dan Family Day 2010 tengah sibuk membakar dan mengipas sambil berkerut2. Tahniah, program berjalan lancar dengan cuaca yang sungguh cantik.

Sesi bakar membakar kambing dan ayam. Hmm..Bayern Munchen pun boleh bakar bbq jugak ke..atau, jadi tok mandur..hehhe.


Ini pula kek harijadi anak2 yang jatuh dlm bulan Ogos. SELAMAT HARI LAHIR buat Anis Afifah, Iffah Nabiha, Nusaybah & Mujaddid. Moga membesar menjadi anak soleh dan solehah kepada ibubapa masing2.

Kaum bapa dan anak2 lelaki sedang menunaikan solat zuhur berjamaah..alhamdulillah.
Hai Asmui..dah siap ke..awat sekejap benor solat tu..

Kaum bapa ada acara sepak2 bola. Tak tahu pula saya pasukan yang mana satu menjuarai. Boleh tahan lama juga mereka ni bermain. Hai...tak sakit urat ke..mungkin nak lepas gian sebelum berpuasa. Masa tu aktiviti sukan dibekukan. Rasa saya, kaum ibu je yang tiada aktiviti sukan kali ni. Mungkin sebab masing2 sibuk mengendalikan si kecil agaknya..jika di tahun2 sudah,, memang ada games untuk kaum ibu ni.

Kami berlima. Seperti yang saya pernah perkatakan sebelum ini, bukan senang nak bergambar ber5, semua pandang kamera dan senyum. Boleh kira dengan jari. Selebihnya macam yang dalam gambar di ataslah. Sorang pandang ke timur, sorang lagi ke puncak.

Hanya kaum bapa dan anak2.

Foto beramai2 komuniti Malaysia-Brunei-Durham sepanjang program BBQ dan Family Day untuk tahun 2010. Ada yang bersedia, ada yang tidak. Rasanya ada 1 shoot saja yang mana semua bersedia, itupun sebab pakai tripod. Koleksi saya ni ayah yang captured.

Maka dengan itu berakhirlah acara BBQ dan Family Day 2010. Mungkin juga ini merupakan BBQ terakhir buat kami sekeluarga sebelum pulang ke Malaysia..insyaAllah.

3 comments:

lady lavender said...

seronok tengok ramai jugak malaysian + brunei kat sana yea.
p/s: dah nak Malaysia ke??

UnGu VioLet said...

wah.. meriah gitu kak.. :)

hnyhar said...

lady lavender,
malaysian ramainye boleh tahan. brunei hanya ada 1 family je. insyaAllah nak balik tahun depan, paling lambat bulan Jun. doakan semoga berjalan lancar saja perancangan kami.

unguviolet,
mmm...meriah mar..meriah dengan keletah kanak2 ribena..ramai sungguh!