Saturday 28 August 2010

Percutian Lalu

Awal cuti musim panas baru2 ni kami sekeluarga bermusafir ke bumi Europe. Alhamdulillah, 4 buah negara sempat dikunjungi sepanjang 11 hari berkelana. Tapi bukan kelana convoy. Ini sendirian berhad punya.

Tempat pertama yang akan kami kunjungi ialah Paris, sekali lagi. Sebelum ini kami pernah jejakkan kaki ke Paris [tahun lepas] tapi belum berkesempatan untuk ke Disneyland. Jadi, itulah punca utama kami bertandang untuk kali kedua ke bandar mewah ini. Semuanya tidak lain dan tidak bukan hanya untuk membawa anak2 bercuti di tempat karakter kartun Disney yang diminati..termasuklah ibunya juga..hihi.

Untuk percutian kali ini kami membawa kenderaan sendiri. Bukan apa, senang nak bawa barang itu ini. Sementelah pula berjalan2 dengan 3 kanak2, adalah lebih selesa jika berkenderaan sendiri [tapi jika terpaksa panjat kapal terbang, terpaksa juga redah..]. Jadi, kami dikehendaki menyeberang dari Dover port menuju ke Calais port untuk sampai ke Paris. Dover port ni letaknya tersangatlah jauh dari Durham..kira2 6 jam perjalanan [drive]. Oleh kerana waktu menyeberang tu seawal 4 pagi, sebagai langkah berjaga2, kami awal2 lagi dah bertolak ke bandar berdekatan Dover dan bermalam sebentar [sampai jam 2 pagi] di Travelodge di situ. Alhamdulillah, Dover port terletak tak berapa jauh dari travelodge berkenaan..lebih kurang setengah jam perjalanan, kami dah terpacak di sana.

Sementara menunggu malam, kami keluar ronda2 ke pasaraya Lidl yg cuma beberapa langkah saja dr travelodge.

Inilah Dover port tempat kami menaiki feri untuk ke seberang. Ini pengalaman kedua lepas ke Amsterdam dulu, masa tu naik di Newcastle. Masa ni jam 3 pagi..mata pun masih mengantuk..anak2 semua zzzzz.

Ini pula masa dalam feri..kali ni sekejap je naik..lepas satu jam setengah je dah sampai. Hanya tempat2 duduk saja disediakan. Masa ke Amsterdam dulu, siap overnight. Dapatlah merasa tidur dlm kapal.

Jauh juga perjalanan kami dari Calais port ke Paris..penat jugalah dibuatnya dengan tak cukuo tidur lagi. Kami singgah bersarapan sederhana di hentian rehat tepi lebuhraya...pheww mahal tak ingat. Berganda2 harga muffin seketul. Oh! Ye..ini kali kedua suami saya memandu di bumi Europe, kadang tersasul juga masuk lane kiri, dah terbiasa. Sebelum ini kami bercuti di bumi Holland dan Belgium juga membawa kereta dari UK. Mana2 kenderaan yang tiada tulisan GB di sebelah plat nombor diwajibkan meletak pelekat GB di kereta kerana undang2 Europe ni agak strict sedikit. Lagipun untuk keselamatan kita juga, sekurang2nya pemandu Europe berhati2 bila nampak kereta GB ni..sebab pemandunya di sebelah kanan :) .

Sepanjang perjalanan co-driver boleh tahan juga 'busy'nye kerana terpaksa menguruskan hal ehwal pembayaran tol..eheheh. Tolnya pun tidaklah banyak sangat bayarnya..masih tidak mencekik darah.

Ini adalah hotel kami sepanjang berada di Paris, Hotel Premier Classic. Penginapan dengan caj sebanyak 36 euro semalaman agak berpatutan berbanding dengan hotel lain. Lokasinya juga tak berapa jauh dari tempat yang kami nak tuju, adalaaa dalam 10 minit je drive. Lagi satu, yang bestnya, WIFI dapat free je dari dalam bilik. Ada 1 katil besar dan satu katil bujang. TV pun ada, cuma tak faham satu apa pun sebab semua dalam bahasa French. 2 malam juga kami di situ. Alhamdulillah, puas hati..

Val de Europe.

Ini pula shopping complex besar berdekatan hotel. Gah juga tempat ni..sekali tgk macam Suria KLCC, 2 kali tengok macam Pavillion pula. Nasib baik masuk sini, dapatlah kami beli serba sedikit bekalan roti untuk dimakan di Disneyland esoknya. Murah betul croissants...maklumlah asal dia kat sini kan. Dah selesai meronda2, kami pulang ke hotel. Kena rehat secukupnya sebab esoknya pagi2 lagi kami nak kena bertolak ke Disneyland, nanti kalau lambat, panjangla barisan dan jauhla kena parking..

**sekian dulu untuk catatan hari pertama..bila dah ada masa boleh sambung cerita lagi..bulan puasa ni jadual pun padat..