Wednesday 15 December 2010

Kleine Scheidegg

Masa menuruni bukit dari Jungfraujoch, kami wajib transit di Kleine Scheidegg sekejap untuk tukar train ke Grindelwald. Yang kami ni pulak, plan berhenti lama sikit, boleh tengok2 pekan kecil Kleine Scheidegg tu. Macam2 ada rupanya kat sini..ada kedai souvenir, kedai gambar, restoren, hotel dan macam2 lg.

Waktu ni, cuaca semakin berkabus kerana hari tu hujan..weather forecast pun ada bgtau, hujan akan turun. Nasib baik kami pagi2 lagi dah ke atas, sebab petangnya memang hujan turun selebat2nya. Plan kami kononnya nak meronda2 sekitar bandar Grindelwald dibatalkan sbb hujan lebat dan kabus tebal. Kami berguling2 dlm bilik hostel je dr ptg sampailah ke malam. Hmm..masa ni xnampak langsung pemandangan bukit bukau berhampiran hostel kami. Semua dilitupi kabus putih tebal.

Kami duk atas awan..

Kleine Scheidegg yg setinggi 2061 m atau 6762 kaki dari aras laut.

Kambing2 sungguh jinak. Anak2 kami pula jakun kambing, teruja mereka lihat kambing pakai loceng kat leher. Yg sikambing ni pula tahu2 je, boleh berhenti sekejap depan budak2 ni dan diam je..kununnye nak posing la kot ye.. :P

Train yg kami naiki dr Jungfraujoch, sedang menunggu penumpang dan akan mendaki semula ke puncak beberapa minit lagi.

Nampak tak rumah2 di belakang saya? Di sini rumah sgt typical..semua berbentuk seperti cuckoo clock dengan tingkap yg banyak dan rapat sampai ke bumbung rumah. Cantik kan..

Ameen & Iffah tengah leka bermain, hilangkan pening dan penat sepagi di puncak.

Hahaa..loceng ni ada lubang tabung tau. Bolehla sesiapa nak beri sumbangan..Merci Bokup..

Izzah dah pulih sepenuhnya.

Bila dah puas menghirup udara segar di sini, kami pun beransur ke train station untuk menunggu train berikutnya ke Grund. Hari pun makin lama makin redup dan berkabus. Sampai2 je di Grund, gerimis mula turun..berlari2 kami semua balik ke hostel, nyarisla dekat je. Walaupun terasa sebentar saja kunjungan kami hari ni, namun kami rasa puas dan seronok dapat menikmati satu lagi destinasi indah dalam dunia ciptaan Allah yg Maha Agung..Subhanallah..

Saksikan video pendek train yg nak turun ke Grindelwald dan Lauterbrunnen..jumpa di next entry..

2 comments:

afiquehidayat said...

wah,switzerland dah!

best nyer~

hnyhar said...

afique,
alhamdulillah..dah sampai sini...yeay. nak pegi middle east pulak nnti tp mgkn masa tu dah blk msia...