Sunday 12 December 2010

Jungfraujoch, Top of Europe

..Masih cerita tentang Swiss..

Hari pertama di sana kami hanya bersiar2 di kawasan sekitar tempat penginapan kami saja. Mountain Hostel [MH] ni walaupun sederhana, tapi kami cukup puas hati menginap di situ..bukan setakat kemudahan parking percuma, malah stesen keretapi untuk ke puncak Europe pun hanya walking distance je, jalan kaki 5 minit dah sampai.



Pemandangan indah di sekitar MH.


* * * * *

Esoknya selepas breakfast, kami keluar dari hostel. Keretapi dari Grindelwald ada setiap 30 minit bermula seawal jam 6:43 am hinggalah 7:08 pm. Kawan kami yg pernah ke sini bgtau, jika nak naik ke puncak Europe tanpa bersesak2 dalam train, maka seeloknya keluarlah pagi2. Lagipun, tiket train berbeza2 mengikut waktu. Jika waktu pagi tiket lebih murah berbanding waktu tengahari dan petang. Kami hari tu dapat tiket yg murah, itupun lebih kurang 100 Euro juga melayang [xingat dah brp harga sebenar tiket tu..anggarannya begitulah]. Alhamdulillah, belum ramai lagi yg menaiki train pada masa yg kami pilih tu.

Kami sedang menunggu ketibaan train untuk ke Top of Europe.


Anak2 dalam train.

Semasa berhenti di Eigerwand perhentian pertama dr Kleine Scheidegg, yg memiliki ketinggian 2865 m dr paras laut.


Train yg kami naiki tidak terus sampai ke Jungfraujoch kerana kami terpaksa menukar train di Kleine Scheidegg. Untuk sampai ke sini, kita dikehendaki mengambil train samada daripada Grindelwald [tmpt kami stay] atau drpd Lauterbrunnen. Bunyinya macam rumit je nak tukar2 train kan, tapi alhamdulillah, perjalanan kami hari itu lancar dan anak2 pun tak meragam. Kami ke sini pada awal Ogos tahun ni, jadi masa tu masih lg di musim panas. Walaupun masih summer, kena pakai coat juga..masih terasa bayu sejuk tu, maklumlah tempat tinggi.

Semasa train dr Kleine Scheidegg makin mendaki ke puncak Europe, telinga kami makin bingit dibuatnya. Rasa pening2 pun iye juga. Dalam hati berdoa semoga selamat tiba. Rasa gerun dan ngilu je bila ingat kembali bagaimana train tu mendaki gunung ganang dan bukit bukau yg sangat tinggi.

Train akan melalui terowong dlm gunung untuk sampai ke puncak dan akan berhenti sekejap di 2 buah perhentian iaitu di Eigerwand dan Eismeer. Di Eigerwand, hubby dan anak2 saja yg turun menikmati pemandangan dr tingkap sepanjang 8 meter dan setinggi 1 meter tu. Kata hubby, suhu dlm gua tu sgt sejuk..seperti berada dlm freezer. Sama juga bila train berhenti di Eismeer atau dikenali sbg 'Sea of Ice', sy dan sikecil tak turun pun.

Terowong sepanjang 7 kilometer ini sungguh menakjubkan sesiapa yg lalu di dalamnya. Bayangkan sudah hampir 100 tahun usianya. Mula dibina dlm thn 1898 dan siap pd thn 1912. Terima kasihlah kepada arwah encik Adolf Guyer-Zeller kerana memiliki idea bernas ni. Walaupun macam2 eksiden berlaku sepanjang proses pembinaan terowong ni namun akhirnya berjaya juga siap.

Akhirnya setelah sejam berada dlm train, kami pun sampaila di Jungfraujoch. [Jungfraujoch juga dikenali sebagai Top of Europe]. Perjalanan naik ke puncak memakan masa 50 minit berbanding menuruninya yg hanya selama 35 minit. Bila dah sampai di atas sana, memang terasa sedikit sesak nafas dan pening2 yg sy rasa seolah2 seperti mabuk kereta pulak.



Antara foto lama yg menunjukkan sejarah pembinaan terowong keretapi ke Jungfraujoch.

Masa keluar dr train, dah sampai Top of Europe.

Anak2 pada mulanya memang teruja lihat pemandangan sekeliling yg dipenuhi snow. Lama kelamaan mereka mula bising2..sejuk. Ameen dah siap menangis2. Iffah pulak ok saja..[mereka berdua ni bergilir2 jd baik dan sebaliknya :) ] Yg paling teruk si Izzah, pening2 sampai muntah dan naik biru mukanya kerana tak tahan tekanan tinggi. Kami pun buat keputusan untuk singkatkan masa kunjungan untuk tidak ke tempat ice skating dan Snow Fun sebaliknya hanya ke Ice Palace saja.

Ameen di dalam Ice Palace, tgh xde mood..dijuihkan mulutnya pula :]

Berjalan di dalam istana ais ni memang kena berhati2 krn jlnnya diperbuat drpd ais..agak licin, kena jln pelan2 je. Sekejap2 bolehla kat dlm ni, jika lama sikit boleh penat sbb rasa mcm terkurung dlm peti ais je, lemas. Sejuk juga dlm ni tapi xketara.

Pelbagai ukiran drpd ais dibuat membentuk penguin..beruang polar..dan mcm2 lagi..semuanya menarik dan kreatif.



Jika naik ke puncak memang wajib datang tempat ni. Pemandangan memang sangat cantik, seolah2 seperti berada di dunia lain. Subhanallah...yg mencipta keindahan alam. Hebat! Puncak ini dipanggil Sphinx setinggi 3571 meter @ 11 782 kaki, yg mana untuk sampai ke sini kita perlu menaiki lif [elevator]. Bahagian atas bukit dilubangkan untuk membina elevator yg menghubungkan antara balai cerap dgn train station dan Ice Palace. Di sinilah letaknya viewing platform yg juga balai cerap dikenali sbg Sphinx Observatory.

Berada di atas Sphinx Observatory.

Masa ni Izzah masih ok..lepas tu, asyik menguap je.

Nampak x ada manusia sdg berjalan kat bawah sana..

Tasik yg membeku di celah pergunungan.

Tak lama lepas meninjau2 pemandangan dan merakam detik indah, kami ke dewan theatre untuk menonton dokumentari mengenai keindahan Jungfraujoch dan Switzerland. Sambil menonton, sambil makan2 bekalan yg kami bawa. Kami tak beli apa2 pun masa kat atas tu. Lagipun mahaaaaal weh. Jangan lupa bawa bekal siap2 jika mahu jimatkan kos. Belanja di sini memang sgt mahal.

Kami ambil keputusan untuk turun dr puncak memandangkan keadaan Izzah masih lemah longlai. Kami amik train dan terus menuruni bukit menuju ke Kleine Scheidegg sekali lagi untuk tukar train di sana.


Initiator of the Jungfrau Railway, Adolf Guyer Zeller.

Wajah Izzah yg keletihan dek muntah berkali2. Kesian manja ibu.

Seronok juga transit di Kleine Scheidegg. Kami stay lama sikit dan biarkan anak2 bermain di playground berdekatan restoren di situ. Masa ni Izzah dah sihat. Nanti sy letak entry baru di Kleine Scheidegg.

Taraa..

6 comments:

hanifatyha said...

kak,bile g swiss nie?mase g germany aritu ke??bestnyee...teringin sangat2...hehhehe

hnyhar said...

aty,
ye..masa gi germany hr tu laa..best pegi swiss aty..ajak hanif pegi sana pulak ye..jam murah2 [bg yg poket tebal..poket kami nipis je :P]

hanifatyha said...

kak nani sokmo ckp poket tebal..amin..mudah2an poket kite yg tebal,takkn poket anip aje..hahaha..mase tu bulan bape ek kak?memng tempat tu ada snow manjang ke?hasiff nak sgt main snow ball..mama ye lglah teringinnnnn

hnyhar said...

aty,
hr tu akak pegi awal bulan ogos..pegi time summer la best sikit..7-9 kalau pegi time winter, alamatnye ada yg xsanggup nak naik smpai puncak sbb sejuk extreme..kt atas tu [jungfraujoch], mmg sokmo ada snow aty..blhla main2 snow mama ye ngan hasif tu..hehe

Anonymous said...

kami naik pun atas tu....
berenti kat KS jah, mahal wei.. saye dduit.. hahaha

hnyhar said...

fa10,
ni sebab alang2 dah sampai tempat tu..kalau xnaik puncak mmg xsah la kalau dtg.. :)