Wednesday 10 February 2010

St. Michael's Cave.. Ape's Den, Gibraltar

St. Michael's Cave

Perjalanan kami diteruskan lagi dengan menuju ke gua St Michael "La Cueva de San Miguel". Oh! Ye..sebelum saya meneruskan catatan, ingin saya ingatkan bahawa semua tempat yang kami kunjungi di Gibraltar ni dikenakan bayaran masuk iaitu 13 euro sekepala, tetapi untuk orang dewasa saja, kanak2 bawah usia 12 tahun percuma. Kira lum sum la bayaran tu, ok juga kan. Saya ingatkan free je belaka..ehehe.


Gua ini merupakan antara tempat menarik yang mesti dilawati oleh para pelancong. Lokasinya betul2 di Upper Rock of Gibraltar..mempunyai ketinggian melebihi 300 meter di atas paras laut. Semasa mula2 jejakkan kaki ke dalam gua ini, saya berselawat dan memberi salam. Bukan takut, cuma saya risaukan anak2 kecil saya ni. Alhamdulillah..Izzah ok saja, mungkin sebab saya yg mendukungnya. Lain pula halnya dengan Iffah yang asyik menangis ketakutan. Bentuk stalaktit dan stalagmit serta cahaya yang malap2 buatkan dia bertambah seram gamaknya. Sepanjang perjalanan dalam gua si Iffah merengek minta carikan pintu keluar.


Haa..macam nilah Izzah sepanjang berada dalam gua. Seronok saja..posing pun sambil kenyit mata [siapa yang ajar entah..].

Gua ini terbina melalui proses semulajadi daripada air hujan yang mengalir perlahan2 menerusi batu putih, yang kemudian bertukar kpd carbonic acid dan seterusnya perlahan2 melarutkan batu Rock of Gibraltar. Stalaktit dan stalagmit yg terhasil dari titisan air ini membentuk binaan yg sangat unik. Memang sungguh menakjubkan.



Sekarang bahagian dalam gua ini juga dijadikan tempat konsert dan persembahan 'live'. Patutlah masa kami masuk tu, ada banyak kerusi di tepi2 dinding gua. Hairan juga..apalah guna kerusi yang banyak tu.


Suatu masa dulu gua ini dijadikan tempat kawalan ketenteraan. Dipercayai telah digunakan sejak zaman Tariq bin Ziyad lagi iaitu semasa beliau menawan Spain. Ini berikutan wujudnya kubu pertahanan Moorish yang melindungi pintu masuk ke gua ini.

Semasa Perang Dunia Ke-2, keseluruhan gua ini dipersiapkan untuk dijadikan hospital kecemasan ketenteraan.

Kami tak lama dalam gua ini, sekadar bergambar2 saja, itupun outcome tak jelas mana. Saya pun tak tahu mcamana nak set up kamera compact cinonet saya tu untuk scene gelap malap dalam gua. Apapun, rasa seronok sebab dapat lihat secara 'live' bentuk mukabumi ciptaan Allah sedalam 62 meter ini.

Saya tak masuk pun dalam kedai cenderahati ni. Menurut Stuart, kat sini mahal2 harganya jika dibandingkan dgn kedai2 di bandar. Ok, bergambar saja.



Ini pun pemandangan di luar gua tadi. Cantik bukan? Tapi, terus je si Stuart tu panggil suruh masuk dlm van sebab monyet2 dah makin ramai mengerumuni kami.

**********************

Ape's Den

Seterusnya kami di bawa naik lagi ke puncak Rock of Gibraltar. Di sini kami lihat ada banyak spesies monyet yg berkeliaran sana sini menanti makanan untuk diberi kepada mereka. Stuart seolah2 sudah biasa dengan senario itu meraba2 sesuatu dlm poket jaketnya lalu mengeluarkan sekampit kecil kacang. Apa lagi..kemain excited monyet2 tu mengutip2 kacang yg dilempar oleh Stuart.

Kami pun tak bertahan lama di atas puncak ni sbb kanak2 semua dah menjerit2 ketakutan, yang menangis pun adaa..Iffah memang tak mahu keluar kereta langsung. Usai saja bergambar kami teruskan lagi perjalanan menuruni bukit pula. Sebelum itu, layan je gambar2 di bawah ni.

Puncak bukit.

Pemandangan bandar Gibraltar dari atas bukit.




Perjalanan kami belum tamat di sini..sehingga diceritakan kemudian..

4 comments:

NUR said...

Salam
Sedih la...masa kami dulu x dapat masuk Gibratal.
Cantiknya cave tu...
Terima kasih kak bagi fridge magnet(gibratal) dan kek tu.

hnyhar said...

syura,
salam..
hmm tu la kan..dari jauh datang sekali xdpt masuk mesti rasa sgt terkilan..cave tu mmg cantik..di tambah pula dgn lampu2 kekuning2an tu..

sama2..maaflah kek tu bucu2 nya dah retak2 sbb letak dlm beg..kek tu pula sensitif dan lembut.

Syamsulfaiz said...

Wahh shiok nya sudah sampai ke Selat Gibraltar !

Pandai betul Izzah kenyit mata tu...

hnyhar said...

along,
alhamdulillah, kami dah sampai..along & family bila lagi..ehehe.

izzah mmg style dia macam tu time kita snap gambar..hahahaa