Sunday 21 February 2010

Gibraltar Crystal..Gibraltar Museum

Gibraltar Crystal

Usai makan tengahari di Roy's Fish and Chips kami singgah masuk ke dalam Free Exhibition and Glass Making ni. Asyik sungguh melihat 2 orang pekerjanya yang sedang tekun membuat demonstrasi kristal. Oh..macam tu rupanya cara pembuatan kristal ye.



Di sini dinyatakan bahan2 ramuan untuk membuat kristal. Jadi, sesiapa yang ingin membuatnya sendiri [handmade], bolehlah mencuba resipi ini di rumah.

Berasaskan sumber batu yang diperolehi daripada Rock of Gibraltar, kristal buatan tangan yang unik dihasilkan di sini sejak bertahun2 lamanya.

2 buah ketuhar khas yang digunakan untuk memasak kristal. Pheww..

Lembik bila panas..keras bila dah sejuk. Betapa mahirnya pekerja2 di sini membuat kristal..hinggakan tiada langsung mengenakan sarung tangan semasa mengendalikan proses2 penghasilan kristal2. Paling menakjubkan mata saya bila melihat salah seorang dari mereka meniup kaca yang tengah panas merah itu dengan batang panjang seperti tiub. Kesannya kaca tersebut melentur mengembang mengikut tiupan yang dibuat. Maka jadilah bentuk bulat. Sungguh kagum. Patutlah ia juga dipanggil Glass Blowing Exhibition.


Inilah rupa kristal Gibraltar. Sungguh cantik dan menggoda mata yang memandang. Tapi, setelah melihat tanda harganya, terus tak jadi nak sambar. Mahal.

Usai saja mencuci mata, kami ke kedai cenderahati pula. Dah siap bayar apa2 yang patut, kami meneruskan langkah kaki untuk mencari tempat solat. Alhamdulillah, jumpa masjid ini setelah bertanya2kan kepada beberapa orang Islam yang kami jumpa di bandar. Inilah satu2nya masjid di tengah2 bandar Gibraltar [selain masjid King Fahad di Jews Gate yang masih dalam pengubahsuaian] iaitu, Masjid Tariq ibn Ziyad. Namun, jauh sekali berjalan kaki untuk sampai ke situ. Dalam hati, timbul rasa sayu bila melihat masjid i.e. rumah ibadat muslim ini yang sangat kecil dan dhaif keadaannya. Padahal suatu masa dahulu, di sinilah tempat bertapaknya Islam di Eropah. Saya jangkakan tiada sebarang masalah untuk mencari masjid sepanjang berada di Andalus. Rupa2nya sangkaan saya meleset.

Di hadapan masjid Tariq ibn Ziyad.

*****************

Gibraltar Museum

Selesai menunaikan solat, kami ke Muzium Gibraltar. Untuk masuk ke dalam, bayaran dikenakan untuk dewasa gbp 2 sekepala manakala kanak2 pula percuma. Terdapat banyak koleksi gambar Gibraltar suatu masa dahulu tersimpan dalam muzium ini. Kecil saja muziumnya, sekejap saja pusing2 dah habis. Di tingkat bawah muzium pula terdapat binaan tempat mandi Sultan [Sultan Bath]. Sayang sekali tiada sebarang foto yang dirakam kerana kami dilarang berbuat demikian. Sepatutnya, kami dapat menonton filem pendek selama 15 minit mengenai ' The Gibraltar Story' tetapi panggung wayang muzium pula dalam pengubahsuaian [sigh].


Sepatutnya pengunjung dilarang menggunakan kamera sewaktu berada di dalam muzium. Tapi, gambar kat atas ni dah tersasul ambil. Jadi, kira halal lah ye ;P .

Tertarik dengan keadaan phone box merah di luar muzium yang dipenuhi tumbuhan menjalar. Apakah motif adanya pondok telefon ni? Kikiki.

Di Andalus, rata2 terdapat deretan pokok2 limau yang memang sengaja ditanam tak kiralah di dalam bandar mahupun di tepi2 jalanraya atau di luar bangunan. Dengan buahnya yang menguning jingga, dari luar kelihatan sungguh bersari...geram betul melihatnya. Ingin sekali tangan ini mencapai sebiji dua, tapi tak beraniii. Takut karang tiba2 disaman polis pulak. Tapi, last2 rakan kami dapat merasa limau ni, itupun semasa kami ke Granada. Limau ni zahirnya nampak menarik, tetapi rasanya sungguuuuuh pahit dan masam kelat. Susah pula tu nak mengopek kulitnya. Patutlah tiada seorang pun yang saya lihat mengait2 buah atau menggoyang2kan pokok limau tu. Tak sedap rupanya spesies ni. Memang saja tanam jenis ni kot untuk hiasan. Maklumlah, iklim mediterranean sangat sesuai untuk tumbuhan sitrus seperti limau ni. Kalau di Malaysia gamaknya dah lama kena kait buah tu, takleh makan, paling koman boleh buat jeruk. Huehuehue..

Tamatlah perjalanan kami dua keluarga pada hari pertama di Andalus. Penat sungguh kaki banyak berjalan. Anak2 pun kepenatan, semuanya senyap tertidur sejurus kami menaiki kenderaan untuk pulang ke hotel.


Sebelum sampai hotel, kami singgah di kedai Eroski untuk membeli beberapa keperluan makanan. Di sini amat mudah untuk mencari kedai2 atau supermarket [di sini dipanggil supermercade]. Di mana2 saja ada Mercadona..jadi tidak timbul masalah susah nak cari makan kat sini. Cuma kena sediakan fulus saja. Harganya pun takdelah mahal malah ada sesetengah barang yang harganya jauh lebih murah jika dibandingkan di UK.

Malah kami juga singgah di kedai tepi jalan yang menjual buah2an & sayur2an. Limau sungguh murah di sini. Bayangkan 2 guni limau kami beli..hanya dengan harga 3.50 euro seguni. Muraaaah. Manis pula tuu.. [lupa ambil gambar limau dalam guni tu..aiseh, xleh nak buat bukti]. Kenduri limau kami semua malam tu.

Inilah rupa electric stove yang disediakan dalam hotel kami. Canggih..siap ada hob lagi. Nyarislah ada 2 biji periuk putih ni. Jika tidak, macamanalah kami nak masak nasi. Sepanjang berada di Andalus, kami memang memasak. Pendek kata, perut Melayu tak kempunan nasi. Sampai hangus hitam periuk tu...ehehehe.

Malam tu saya dan kak Ayu gotong-royong masak tomyam udang dan sotong, ikan goreng dan sambal sotong. Sedaaap. Di sini makanan laut senang di dapati dengan harga yang sangat murah berbanding UK.

Akhirnya selamatlah kami menjamu selera. Alhamdulillah..dapat juga makan nasi walaupun bertamu di negara orang. Makan2..jangan malu2.

2 comments:

UnGu VioLet said...

bile tgk gmbar2 akak, teringat blk wktu ke sana dulu.. serooonok sgt kan, kak..

hnyhar said...

mar, memang sgt seronok. pengalaman yg sgt bermakna.