Thursday 18 February 2010

Great Siege Tunnel & Moorish Castle, Gibraltar

Setelah tak sampai 15 minit kami berada di puncak Rock of Gibraltar, akhirnya kami semua bergerak menuruni lereng bukit. Ini semua gara2 si monyet yang makin lama makin agresif dengan kedatangan kami. Terkejut kami bila salah seekor daripada monyet2 itu melompat terkam ke atas belakang rakan kami. Pheww..menangis2 anak2 nya ketakutan lihat monyet terkam baba.

Perjalanan di teruskan lagi dengan menuju ke sebuah terowong hebat "Great Siege Tunnel" pula. Di dalam terowong ini juga terdapat galeri yang mempamerkan beberapa tinggalan sejarah berkaitan dengan ketenteraan, iaitu "Windsor Galleries".
















Ini pula Moorish Castle. Kami singgah sebentar je di tepi jalan. Hanya abang & abg Fendi saja yang turun bergambar. Menurut Stuart, tourist guide kami, castle ini sudah berusia lebih 600 tahun. Sebelum ni terdapat pameran dan pelancong dibenarkan masuk ke dalam, tetapi sekarang keadaannya yang uzur [belum dibaikpulih lagi] tidak membenarkan sesiapa pun masuk ke dalam.

Tourist guide kami sepanjang menjelajah ke Selat Gibraltar, Mr. Stuart.

Selesai sudah tour kami ke Jabal Tariq. Perjalanan ke destinasi seterusnya diberhentikan seketika untuk kami menikmati hidangan makan tengahari di kedai Roy. Bukan makan nasi eh..makan 'fish and chips' je. Sedap..alhamdulillah.

...sehingga bersambung nanti..
[tunggu 'mood' rajin saya kembali :) ]






No comments: