Hari ini keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia diumumkan. Teringat pula kat anak2 didik saya di SMAP Labu, yang dulunya masih di Tingkatan 3 sewaktu saya berkhidmat di sana, nampaknya tengah bergembira dengan result masing2. Doa saya moga mereka semua mendapat kejayaan yang diimpikan dan kembali meneruskan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.
Thursday, 11 March 2010
Wednesday, 3 March 2010
Izzah @ Malaga
Video Izzah jalan kat Malaga sambil bawa plastik. Oleh kerana plastik tu agak berat untuk dia bawa, maka tersenget2 dan terkedek2 dia berjalan dibuatnya. Hahaha..lucu sangat.
**Maaf mama, dah lama baytulkifli menyepi..tuan rumah tengah sibuk sikit ni..ehehe.
Friday, 26 February 2010
Salam Maulidurrasul 1431 H
Baytulkifli mengucapkan;
kepada semua ummat Islam amnya..kepada pengunjung baytulkifli khususnya...
Berselawatlah ke atas Nabi Muhammad SAW, kekasih Allah..moga2 kita akan mendapat syafaatnya di akhirat kelak.
"Allahumma Salli 'Ala Sayyidina Muhammad,
wa 'ala Ali Sayyidina Muhammad"..
**Tahun ini ada banyak peristiwa besar jatuh pada hari Jumaat...hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui atas segala kejadian. MaSya Allah..
La Al-Hambra, Granada, Spain
Hari kedua kami di Andalus..meneruskan permusafiran menuju ke kota Granada..al-Hambra. Perjalanan dari Malaga-Granada memakan masa selama 2 jam setengah. Di sepanjang perjalanan kami banyak melihat bukit bukau dan gunung ganang di kiri kanan jalan..juga deretan pokok zaitun. Jalan juga berbukit2 hinggakan anak2 pun kepeningan..Iffah dan Izzah dua2 muntah dalam kereta. Habis pakaian saya dibasahi muntah tu..kuuuus semangat. Perkara pertama yg saya buat masa sampai di situ...cari tandas ler.
Mengikut catatan sejarah, al-Hambra dibina pada kurun 13 lagi..oleh orang Islam sejak zaman kegemilangan Islam di Spain. Namun, setelah Granada jatuh ke tangan Kristian pada tahun 1492, tempat ini menjadi milik puak Kristian sepenuhnya.
Dikatakan juga idea di sebalik pembinaan al-Hambra ini ialah untuk menggambarkan keadaan keindahan syurga. Walahu a'lam..
Al-Hambra ini terdiri daripada 3 bahagian utama;
1) The Royal Palace - yg ada di dalamnya the Mexuar, the Serallo dan the Harem [ yg mana tengah2nya ada Lions' Court tu..].
**kami lawat kawasan ini saja...
2) Gardens of Generalife [kami tak pergi pun kat sini].
3) Alcazaba [yg ini pun sama, sebab tak sempat].
Mengikut catatan sejarah, al-Hambra dibina pada kurun 13 lagi..oleh orang Islam sejak zaman kegemilangan Islam di Spain. Namun, setelah Granada jatuh ke tangan Kristian pada tahun 1492, tempat ini menjadi milik puak Kristian sepenuhnya.
Dikatakan juga idea di sebalik pembinaan al-Hambra ini ialah untuk menggambarkan keadaan keindahan syurga. Walahu a'lam..
Al-Hambra ini terdiri daripada 3 bahagian utama;
1) The Royal Palace - yg ada di dalamnya the Mexuar, the Serallo dan the Harem [ yg mana tengah2nya ada Lions' Court tu..].
**kami lawat kawasan ini saja...
2) Gardens of Generalife [kami tak pergi pun kat sini].
3) Alcazaba [yg ini pun sama, sebab tak sempat].
[Ameen, Iffah & Adam]
Terima kasih kepada wanita Mesir yang sukarela untuk mengambil foto keluarga untuk kami. Cantik pula tu gambarnye..
The Mexuar was the parts of the Royal Palace where the sultans conducted the everyday administration and business. It is far from the most striking parts of Alhambra, slightly modest in its decoration. Visitors are allowed into a number of its rooms, like the reception hall completed in 1365, and the Golden Room, which was only open for the staff of the palace.
The Serallo was mainly built during the reign of Yusuf 1 in the middle of the 14th century. It was largely decorated thanks to serving as the reception area of embassies and distinguished guests.
The Patio of Myrtles, seen in direction north, with the Comares Tower in the back. Inside this lies the Hall of the Boat and the Hall of the Ambassadors.
Masa kami sampai di sini, Lions' Court dalam pengubahsuaian..kami tak nampak pun singa2 yang berderet di bawah kawah besar tu. Hmm..sayang sekali..masa ni jugalah banyak renovation dibuat..aiseh.
The Lions' Court was built in the second half of the 14th century during the reign of Muhammad 5. It opens up to 3 beautiful rooms, the Hall of the Two Sisters, the Hall of the Abencerrajes and the Hall of the Kings. Together with the Lions' Court do they make up the Harem of the Royal Palace.
~looklexspain~
Di dalam the Harem inilah terdapat tempat mandi Sultan. Akan tetapi, pelancong tidak dibenarkan masuk ke dalam untuk melihat dari jarak dekat. Kami hanya boleh lihat dari muka pintu saja.
Ini pula siling dalam the Hall of the Two Sisters yang diperbuat daripada lebih 5,000 honeycomb cells..pheww..biar betul..patutla sekali tengok nampak macam sarang lebah.
Terbit juga rasa terkilan di hati ni kerana tidak berpeluang untuk masuk melawat muzium yang penuh dengan bukti kegemilangan Islam di sini suatu masa dahulu. Masa tidak menyebelahi kami. Kami sampai terlewat sampai di Granada sebenarnya.
Thursday, 25 February 2010
Bungkusan Misteri 5
Kami dah selamat terima 2 parcels daripada Pak Ude beberapa minggu yang lalu. Dalam hati memang dah terdetik macam nak dapat sesuatu je...tengok2 ada orang ketuk pintu [hard knock], ahhaa..
Tak sangka pula kami ada banyak bekas kuih raya dalam kotak tu. Ini mesti Mak Ude punye keroje. Tima kasih Mak Ude!! Anyway, semua kuih tu dah pun selamat dimakan dengan jayanya. Setiap hari si Ameen akan buka kabinet tempat saya simpan makanan2 tu dan sudah pasti minta saya atau ayahnya buka. Lepas tu, akan habis licin dimakan dalam masa sehari tu juga. Pheww.. favourite nya; kuih bangkit..sekelip mata habis.
Juga terima kasih atas bekalan stok masakan & kopi..hmm kena jimat2la pasni..susah nak dapat tu. Dah lama poskan, hampir 2 bulan lebih juga baru kami terima. Bekas2 kuih2 raya tu pun dah pecah2. Last but not the least, we would like to express our heartiest gratitute & thankfulness to our sibling for his great kindness. May Allah's rewards and bounties will be yours.
Tak sangka pula kami ada banyak bekas kuih raya dalam kotak tu. Ini mesti Mak Ude punye keroje. Tima kasih Mak Ude!! Anyway, semua kuih tu dah pun selamat dimakan dengan jayanya. Setiap hari si Ameen akan buka kabinet tempat saya simpan makanan2 tu dan sudah pasti minta saya atau ayahnya buka. Lepas tu, akan habis licin dimakan dalam masa sehari tu juga. Pheww.. favourite nya; kuih bangkit..sekelip mata habis.
Juga terima kasih atas bekalan stok masakan & kopi..hmm kena jimat2la pasni..susah nak dapat tu. Dah lama poskan, hampir 2 bulan lebih juga baru kami terima. Bekas2 kuih2 raya tu pun dah pecah2. Last but not the least, we would like to express our heartiest gratitute & thankfulness to our sibling for his great kindness. May Allah's rewards and bounties will be yours.
Wednesday, 24 February 2010
Dinner with Ayah's SV
Hari Isnin lepas kami telah mengundang Supervisor [SV] ayah untuk hadir ke majlis makan malam bertempat di rumah kami. Sudah lama kami simpan idea untuk menjemput beliau bertandang ke rumah ni, hanya masa yang tidak sesuai. Kali ini tak sangka pula 'menjadi' perancangannya. Alhamdulillah.
Majlis bermula jam 6 lebih. Seramai 6 orang students Dr Mehmet Asutay turut sama meraikan kedatangan beliau. Tiada masalah untuk mereka datang kerana kami semua tinggal berdekatan saja. Dr Mehmet ni merupakan 2nd SV abang selain Prof Rodney Wilson. Beliau seorang muslim dan berasal dari Turkey. Pertama kali saya melihat wajahnya secara langsung.
Majlis bermula jam 6 lebih. Seramai 6 orang students Dr Mehmet Asutay turut sama meraikan kedatangan beliau. Tiada masalah untuk mereka datang kerana kami semua tinggal berdekatan saja. Dr Mehmet ni merupakan 2nd SV abang selain Prof Rodney Wilson. Beliau seorang muslim dan berasal dari Turkey. Pertama kali saya melihat wajahnya secara langsung.
Sebelum pulang, semua bergambar kenang2an bersama dengan tetamu yang dirai. InsyaAllah, lain kali jika ada rezeki boleh jemput lagi. Manalah tahu sebelum pulang ke tanahair nanti.
Terima kasih yang tak terhingga kepada Shifa & Zariman, Hanira, Ros Aniza, abg Syahmi, Fauzi dan abg Nizam.
Terima kasih yang tak terhingga kepada Shifa & Zariman, Hanira, Ros Aniza, abg Syahmi, Fauzi dan abg Nizam.
** nampaknya mata ayah terpejamla pula time ni...
Subscribe to:
Posts (Atom)